به همت جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل نشست تخصصی صیانت از فندق های بومی ایران در دانشکده علوم دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، در این نشست که با حضور کارشناسان و متخصصان جهاد دانشگاهی، جهاد کشاورزی و صاحبنظران حوزه فندق برگزار شد رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل اظهار کرد: ایران با قرار گرفتن در کمربند فندق خیز دنیا و با داشتن مناطقی همچون گیلان، مازندران و اردبیل و ارسباران جزو استعدادهای بکر در پرورش فندق بومی است.
مهران اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه در طی سالیان اخیر در نتیجه برخی حوادث این نورا سبز از بین رفته است خاطرنشان کرد: از این مناطق فندق خیز در کشورمان تنها بوته های تک جمعیتی و لکه هایی باقی مانده است که در مناطق مختلف یافت می شود.
وی به وجود دو زیستگاه طبیعی فندق در اردبیل اشاره کرد و افزود: این زیستگاه ها یکی جنگل طبیعی فندقلو در 30 کیلومتری مرکز استان و دیگری منطقه حتم مشه سی در منطقه مشگین شهر و 70 کیلومتری اردبیل است که این ظرفیت ها ما را بر آن داشت تا در سال 88 اقدام به تدوین و تهیه زیرساخت های مختلف که منجر به توسعه این محصول استراتژیک می شود کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل ورود هوشمندانه جهاد دانشگاهی به این عرصه را در راستای حفظ و احیای فندق بومی منطقه بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: از سال 88 تا سال 90 دستاوردهای ارزشمندی را در این بخش شاهد بودیم که با تشکیل کمیته های سه گانه مطالعه و تحقیقات با سرگروهی دانشگاه ها و مراکز علمی، کمیته احیا و بازسازی با سرگروهی منابع طبیعی استان اردبیل و کمیته کشت و احیا به سرگروهی سازمان جهاد کشاورزی گام های موثری در این راستا برداشته شد.
اوچی اردبیلی به اخذ و تخصیص ردیف اعتباری به فندق در نتیجه تشکیل این کارگروه ها و کمیته ها اشاره کرد و گفت: در اوایل سال 95 تلاش های همکاران جهاد دانشگاهی در این حوزه منجر به فعالیت دوباره تحقیقات فندق شد و احیای ستاد فندق به لحاظ اهمیت موضوع در دستور کار قرار گرفت. وی حمایت های بی دریغ دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و پشتیبانی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی را در این زمینه یادآور شد و بیان کرد: با این حمایت ها ما موفق شدیم فاز عملیاتی پروژه را به انجام برسانیم.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل به فعالیت های انجام شده در حوزه فندق بومی در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: انجام پروژه موفق بررسی ژنتیک های فندق های بومی استان اردبیل در هر دو زیستگاه فندقلو و حتم مشه سی از دستاوردهای فعالیت های جهاد دانشگاهی است.
اوچی اردبیلی فاز دوم این پژوهش را پروژه شناسایی ژنوتیپ های برتر مقاوم در برابر تنش های زیستی به ویژه سرمازدگی اعلام و خاطرنشان کرد: در سال های 93 و 95 از محل یک روز سرمازدگی خسارت کلانی به اردبیل وارد شد که فندق را نیز بالطبع تحت تاثیر قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: در این دو سال هر دو زیستگاه فندق اردبیل در بهترین شرایط عملکرد خود قرار داشتند که این حاکی از وجود منابع ارزشمند ژنتیکی در بین زیستگاه های استان است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل اظهار داشت: با برنامه ریزی های دقیق می توان در سال های آینده نسبت به گزینش، اصلاح و معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به تنش های زیستی به ویژه سرمازدگی اقدام کنیم.  
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.