یجیی چگینی روز چهارشنبه در حاشیه نشستی با سرپرست استانداری اردبیل و جمعی از مسوولان خلخال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر خط تولید قدیم کارخانه جز زیان دهی عایدی برای این شرکت ندارد.
او تشریح کرد: خروج کارخانه از وضعیت فعلی تعطیلی و بازگشت دوباره کارگران بیکار شده این واحد صنعتی بزرگ جنوب استان نیازمند سرمایه گذاری برای راه اندازی خط جدید تولید ورق نئوپان با اسفاده از تکنولوژی روز در مسیر رقابت با محصولات تولیدی سایر کارخانه های تولید نئوپان در کشور است.
وی گفت: کارخانه نئوپان خلخال در سال گذشته و 6 ماه اول امسال متحمل 140 میلیارد ریال ضرر و زیان شده و با توجه به بدهی 200 میلیارد ریالی شرکت نئوپان خلخال امکان ادامه کار تولید در این واحد صنعتی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری 120 میلیارد ریالی سال های گذشته برای بهبود وضعیت اقتصادی کارخانه نیز توفیقی بدنبال نداشت اظهار کرد: علت تعطیلی کارخانه و بیکار شدن کارگران این واحد تولیدی و صنعتی منطقه جلوگیری از ادامه روند زیاندهی در این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان است.
چگینی با بیان اینکه هرگونه تزریق پول و سرمایه گذاری برای راه اندازی مجدد خط تولید قدیم کارخانه هیچ گونه بازگشت سرمایه برای این واحد تولیدی در پی نخواهد داشت علت زیاندهی کارخانه نئوپان خلخال و تعطیل شدن خط تولید در این واحد صنعتی را قدیمی بودن خط تولید آن و ناتوانایی رقابت محصولات تولیدی با محصول نئوپان سایر کارخانه های تولید نئوپان در کشور و همچنین رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور اعلام کرد.
او گفت: در شرایط فعلی امکان راه اندازی مجدد کارخانه وجود نداشته و در صورت سرمایه گذاری 600 میلیارد ریالی جدید برای راه اندازی خط تولید جدید در این کارخانه ، کارگران این واحد صنعتی باید به مدت 2 سال برای شروع دوباره تولید صبر کرده و در این مدت از حقوق و مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.
اقبال عباسی ، سرپرست استانداری اردبیل نیز در این جلسه از عملکرد مدیران شرکت نئوپان خلخال در خصوص عدم اقدام به موقع برای پیشگیری از تعطیلی کارخانه و وارد شدن 140 میلیارد ریال زیان به تنها واحد صنعتی بزرگ و اشتغال زای شهرستان محروم خلخال انتقاد کرد و گفت: کارخانه نئوپان باید به موقع و قبل از زیاندهی بازسازی و نوسازی می شد.
وی با تاکید بر اینکه مشکل تعطیلی کارخانه نئوپان خلخال به هر نحوی باید حل شود اظهار کرد: تحصن کارگران بیکار شده نئوپان خلخال در مقابل دفتر امام جمعه این شهر و مقاومت مدیران شرکت وابسته به بنیاد مستضفان برای راه اندازی مجدد کارخانه و بازگشت کارگران بیکار شده آن به سرکار با سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعار سال اشتغال و تولید مغایرت دارد.
وی گفت: اگر قرار است این کارخانه دوباره فعال شود بهتر است با واگذاری آن به سرمایه گذار بخش خصوصی مثل سابق زیر نظر و تحت پوشش بنیاد مستضعفان به کار خود ادامه دهد.
عباسی با تاکید بر لزوم راه اندازی مجدد تنها واحد صنعتی جنوب استان در خلخال تشریح کرد: استانداری اردبیل برای همکاری در جهت ارائه تسهیلات بانکی به شرکت نئوپان خلخال اعلام آمادگی می کند.
مدیرعامل شرکت گسترش پایا صنعت که با پیگیری های نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس امروز همراه معاونین خود به خلخال سفر کرده در جلسه ای که با حضور کارمندان و کارگران بیکار شده کارخانه نئوپان خلخال در فرمانداری تشکیل شد آخرین وضعیت این واحد صنعتی تعطیل شده منطقه را مورد بررسی قرار داده و در جریان خواسته کارکنان این واحد صنعتی راکد شهرستان قرار گرفت.
شهرستان خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
استان اردبیل با نرخ بیکاری 12 درصد از جمله استان های سطح اشتغال پایین و بیکاری بالا محسوب می شود.
در سال 95 در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید در جهت فعال کردن واحدهای راکد تولیدی استان اردبیل گام های موفقی برداشته شده و به گفته مسوولان 240 واحد راکد و نیمه راکد با استفاده از تسهیلات 2 هزار و 100 میلیارد ریالی دولت تدبیر و امید فعال شدند.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.