شهامت هدایت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش های اخیر در استان اردبیل و جاری شدن آب های سطحی و سیلاب در برخی از مناطق خسارتی را بدنبال داشت ولی در جاهایی که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طرح های مهار سیل و رسوب و افزایش نفوذپذیری آبها در قالب بندهای گابیونی و سنگی ملاتی اجرا کرده روستاها و مزارع از خطرات سیل در امان ماندند.
وی اضافه کرد: طرح های آبخیزداری در شهرستان های نمین - خلخال و مشگین شهر اجرا شده است.
هدایت گفت: بندهای سنگی ملاتی مانع حادث شدن سیلاب شد و حتی در اکثر مناطق بندهای منابع طبیعی سرریز شده و آبهای جاری در مسیل طرح ها جاری و نفوذ پذیری آب به حداکثر خود رسید که از جمله آن سرریز شدن بندهای صفرچای در شهرستان نمین می باشد .
مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: اگر دنبال جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب دهی ، کنترل هرز آبها و بهره وری بهینه از نزولات آسمانی و جلوگیری از خسارت احتمالی از سیل هستیم و نیاز به ذخیره آب برای تولید و تغذیه و افزایش سفره های آب های زیرزمینی داریم باید به طرح های آبخیزداری ارزش قائل شده و اعتبارات ویژه ای در اختیار این اداره کل قرار داده شود.
هدایت از تکمیل و بهره برداری چهار بند آبخیزداری و ساختمان حفاظت منابع طبیعی بخش جعفرآباد از توابع شهرستان مرزی بیله سوار مغان خبر دا د و گفت: این طرح ها با سه میلیارد و 700 میلیون ریال احداث شده و برای بیش از 20 نفر به صورت مستقیم و 10 نفر غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.
وی کنترل سیل و جلوگیری از فرسایش خاک ، مهار آب های روان ، تغذیه آب های زیرزمینی و استحصال آب را از مهم ترین ویژگی های اجرای بندهای آبخیزداری در منطقه عنوان کرد.
هدایت در خصوص افتتاح ساختمان حفاظتی جعفرآباد افزود: با توجه به اینکه شهرستان بیله سوار بیشترین میزان مراتع ملی استان را مخصوصا در بخش جعفر آباد در خود جای داده احداث ساختمان حفاظتی در این منطقه ضروری بود که با حمایت فرمانداری و مسئولان شهرستان این ساختمان به بهره بردرای رسید .
مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: با افتتاح این ساختمان و انتقال واحد مرتع و ممیزی از اداره شهرستان بیله سوار به جعفر آباد گام مهمی در صرفه جویی از وقت بهره برداران و دامداران منطقه از مراجعه به اداره منابع طبیعی شهرستان بیله سوار برداشته می شود.
هدایت با اشاره به رفع اختلافات زمین های زراعی و مرتعی گفت: تمام زمین های مورد اختلاف زمین زراعی و منابع طبیعی در این استان مشخص شده و بررسی ها برای حل نهایی آنها ادامه دارد.
استان اردبیل یک میلیون و 50 هکتار مرتع ییلاقی ، قشلاقی و میان بند و 65 هزار هکتار جنگل دارد .
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.