حسین دانش آموخته مهندسی نساجی از دانشگاه امیر کبیرتهران است، با صدایی گرفته و با آهی از درون می گوید: پس از سال ها اکنون شرمنده ام که نتوانسته ام در این سال های عصای دست پدر و مادر پیرم باشم وهنوز هم سربار پدری هستم که با اندک مستمری بازنشستگی بار مالی زندگی مرا به دوش می کشد.
می افزاید: در این سال ها به هر جایی که ممکن بود سر زده ام ، به کارخانه هایی که با درب بسته آنها مواجه شده ام، به مغازه هایی که جواب رد از صاحبانشان شنیده ام ، گاهی اوقات دستفروشی کرده ام و گاهی نیز تاکسی تلفنی برای مدتی سرگرمی و بهانه ای برای دوری از نگاههای نگران پدر و مادرم بوده اند.
می گوید: این روزها شنیده ام که دولت در زمینه فعالیت های دانش بنیان حمایت های خاصی از جوانان دانشگاهی می کند و اکنون با تنی از دوستان دانشگاهی که دارای طرح و ایده هستند در فکر راه اندازی تولیدی کوچکی هستیم و امید واریم که این بار تیرمان به سنگ نخورده و با حمایت مسئولان صاحب شغل و درامد پایدار باشیم .
حسن دانش آموخته برق قدرت دانشگاه آزاد ، رحیم دانش آموخته علوم سیاسی ، احمد فوق لیسانس جامعه شناسی ، محمد دانشآاموخته علوم جانوری جوانانی هستند که هر کدام روایت های مشابهی در زندگی دارند و در به در به امید گشایش فرصت هایی هستند که شاید در آینده برایشان فراهم شده و شغل و کسب پایداری بدست آورند.
بر اساس اعلام کارشناسان با اینکه وضعیت بیکاری در استان اردبیل در سال های اخیر تغییر چندانی نکرده و نرخ های اعلامی مشابه سال های گذشته می باشد اما حرکت صعودی بیکاران بی سواد و کم سواد به سمت بیکاران دانشگاهی نگرانی ها را در این زمینه بیشتر می کند.
بر اساس داده های مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال های گذشته در استان اردبیل بین 11.3 تا 15.3 درصد در نوسان بوده است اما سیر حرکتی بیکاران بیشتر به سمت دانش آموختگان مراکز دانشگاهی بوده است.
' اژدرکیانی' کارشناس اقتصاد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی آمارها نشان می دهد که میزان بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهها خیلی بالاتر از سایر گروهها می باشد.
به گفته وی، این امر به سه علت مهم بر می گردد: ' پایین بودن ظرفیت اشتغالزایی در کشور و استان ؛ بالا بودن میزان دانش آموختگان و عدم مهارت آموزی فارغ التحصیلان در طول دوران دانشگاه'.
کیانی افزود: در واقع دانشگاههای ما دانشجو را برای بعد از دوران دانش آموختگی تربیت نمی کنند و علت آن هم در این است که دانشگاههای ما دانشگاههای کار آفرین و مهارت آموز نیستند.
کارشناسان می گویند که افزایش بیکاران دانش آموختگان زنگ خطری برای شالوده اقتصاد کشور است، علاوه بر اینکه میزان سرمایه گذاری کشوربرای تربیت افراد متخصص ارقام کلانی را شامل می شود تصور اینکه این همه سرمایه گذاری نه تنها بازگشت و جبرانی نداشته بلکه بدنبال خود هزینه های جانبی بسیاری زیادی نه تنها در اقتصاد بلکه در مسایل اجتماعی و سیاسی خواهد داشت، دورنمای خوشی از آینده ارایه نمی کند.
به گفته این کارشناسان، مهار بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی متناسب بویژه برای سیل دانش آموختگان دانشگاهی کشور مستلزم برنامه های کوتاه مدت و ضربتی در کنار برنامه های ریشه دار و بلند مدت می باشد.
کیانی در این زمینه معتقد است که در سال های اخیر اقدام های اساسی در جهت ایجاد فرصت های اشتغالزایی و کاهش بیکاری در استان انجام نگرفته است. حال اگر مهاجران بیکار را هم به این معضل اضافه کنیم ارقام بالاتری را شامل خواهد شد.

** چه باید کرد
کارشناس مسایل اقتصادی معتقد است : برای حل این معضل، بهترین راهکار افزایش میزان سرمایه گذاری در استان می باشد، حمایت از سرمایه گذاران فعلی و جلب و مشارکت بخش خصوصی استان و سایر استانها و جلب سرمایه گذری خارجی باید مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد.
کیانی ادامه داد : بهترین راهکار مقابله با بیکاری حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد. در کشورهای پیشرفته معمولاً 80 درصد اشتغالزایی توسط بخش خصوصی ایجاد می شود، اما برای این کار تامین امنیت سرمایه گذاری بسیار مهم است زیر معمولاً سرمایه گذاران در یک محیط ناامن به فعالیت نمی پردازند، به نظر من بهبود فضای کسب و کار در استان به معنای واقعی کلمه در جلب و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی بهترین راهکار می باشد.
وی افزود: مدل های زیادی وجود دارد ولی بهترین مدل اشتغالزایی ایجاد و تقویت بخش خصوصی قدرتمند می باشد که لازمه این امر ابتدا ایجاد یک بازار آزاد و رقابتی می باشد ودر چنین فضایی فعالیت بخش خصوصی باعث به کار گیری بیشتر عوامل تولید، افزایش کارایی عوامل و تولید بیشتر و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر می باشد.
این کارشناس در باره راه حل های رفع بیکاری دانش آموختگان نیز بیان کرد: دانشگاههای ما باید به سمت دانشگاههای کار آفرین و مهارت آموز حرکت کنند، در حال حاضر که دانشگاههای ما کار آفرین و مهارت آموز نیستند، دانشجویان در کنار تحصیل در دانشگاهها باید در مراکز فنی و حرفه ای به آموزش در یکی از رشته های مورد علاقه بپردازند.
وی با اشاره به اینکه میزان جذب دانشجو می بایست با توجه به نوع و نیاز بازار کار صورت گیرد اضافه کرد: تاسیس شرکتهای دانش بنیان جهت جذب این دانشجویان باید در برنامه های کار مسئولان گنجانده شود، با توجه به اشتغالزایی بالای بنگاه های خرد، اعتبارات لازم به این بنگاه ها به شرط ایجاد اشتغال برای دانش اموختگان دانشگاهی تخصیص داده شود و رابطه آنها و آموزش های لازم در محیط های کاری با تدوین بسته های تشویقی تقویت شود.

** دولت بستر سازی مناسبی برای اشتغال جوانان ایجاد کرده است
اقبال عباسی سرپرست استانداری اردبیل با اذعان به وجود مشکل اشتغال برای جوانان و دتنش اموختگان گفت: دولت تدبیر و امید بسترسازی مناسبی برای اشتغال جوانان انجام داده که اجرای طرح تکاپو در کشور با هدف اشتغالزایی مهمترین انهاست .
عباسی با بیان اینکه دولت متولی سیاست گذاری و زمینه سازی جهت ایجاد و‌ تثبیت اشتغال است اظهار کرد: دولت بستر و امکانات لازم را برای اشتغال ایجاد می کند و بخش خصوصی باید از این امکانات برای ایجاد فرصت های شغلی استفاده کند.
سرپرست استانداری اردبیل افزود: دولت تدبیر و امید حمایت از سرمایه گذاران را با هدف مبارزه با معضل بیکاری در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
عباسی با اشاره به ایجاد پارک علم و فناوری و نقش آن در ایجاد فرصت های اشتغال استان گفت: پارک علم و فناوری در گذشته ردیف اعتباری نداشت ولی امسال 10 میلیارد ریال ردیف اعتباری مصوب شد و 520میلیارد ریال هم برای اجرای طرح ها در قالب یک برنامه پنجساله تصویب شده است که می تواند تحول عظیمی را در اشتغال استان ایجاد کند.
عباسی با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان در اشتغالزایی بیان کرد: دولت به شرکت های دانش بنیان بها داده است و در برخی از استان ها حتی شهرک های دانش بنیان راه اندازی شده است .

** ایجاد 29هزار شغل در برنامه ریزی سه ساله استان اردبیل پیش بینی شده است
قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل هم به ایرنا گفت: اشتغال 29هزار نفر تا سه سال آینده برنامه ریزی شده که در صورت تحقق این تعداد صاحب شغل می شوند.
وی اضافه کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور طرح های اشتغالزا یی بیشماری در دستور کار دارد و ضروری است مدیران دستگاه های اجرایی طرح های اشتغالزا را احصا و برای تحقق آن برنامه ریزی کنند.
رحیمی گفت: همچنین اشتغالزایی 18 هزار نفر در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی براساس تبصره 18قانون بودجه در استان اردبیل در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه طرح تکاپو یکی از طرح های اشتغالزا در کشور است افزود: در قالب این طرح اشتغالزایی 10هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی استان در اولویت قرار گرفته است .
مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: این طرح علاوه بر توسعه کارآفرینی زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز فراهم می کند.
رحیمی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید اشتغال جوانان را در اولویت کاری خود قرار داده و مدیران دستگاههای اجرایی هم مصمم هستند تا سیاست ها و برنامه های اشتغال زایی تحقق یابد.
وی تصویب 21 رسته شغلی در استان برای اشتغالزایی را یادآور شد و افزود: تمامی این طرح ها از طریق بخش خصوصی و با ارایه تسهیلات بانکی صورت می گیرد.
قاسمی درباره تسهیلات مشاغل خانگی برای اشتغالزایی افزود: در سال جاری تسهیلات مشاغل خانگی استان 220 میلیارد ریال مصوب شده که ضروری است بانک ها در پرداخت این تسهیلات اهتمام بیشتری داشته باشند.
همکاری مراکز دانشگاهی با دستگاههای دولتی برای انجام مطالعات تخصصی در جهت شناسایی معضلات، فرصت ها و تهدیدهای موضوع اشتغالزایی می تواند به نتایج بهتری در مقابله با بحران بیکاری و رفع آن در آینده بیانجامد.
گزارش: یعقوب شاددل/ سیفعلی موسی زاده
7110/ 6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.