مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به وجود و شناسایی چندین کانون بیماری تب‌برفکی در استان‌های همجوار و برخی استان‌های کشور و در راستای پیشگیری از بیماری و جلوگیری از گسترش آن لازم است اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحدهای دامداری مورد عمل قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، صادق صالحی با اعلام این مطلب و ضمن هشدار جدی به دامداران و روستائیان افزود: با وجود تمام تمهیدات بهداشتی و قرنطینه‌ای در کشور موج گسترده‌ای از بیماری به استان‌های همجوار رسیده و پیشگیری از آن همکاری گسترده دامداران منطقه را می طلبد.

صالحی تصریح کرد: بـا تـلاش‌ـها و پیگیـری‌های لازم واکسن مورد نیاز برای دام‌های سنگین منطقه از نوع واکسن‌های وارداتی تأمین و طرح ضربتی مبارزه با این بیماری با اولویت مناطق پر خطر و مرزی با همکاری بخش غیر دولتی دامپزشکی اجرا می‌شود.

این مقام مسئول دامپزشکی با اشاره با تامین منابع مالی اجرای طرح از محل اعتبارات دولتی افزود: اجرای طرح رایگان بوده و هیچ بهایی بابت انجام واکسیناسیون از دامدار اخذ نمی‌شود.

صالحی ادامه داد: از عموم دامداران و روستاییان عزیز انتظار می‌رود با اکیپ‌های مایه‌کوب دامپزشکی در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را به‌عمل آورند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان؛ خودداری از نقل و انتقال و خرید و فروش بی‌ضابطه دام بدون نظارت بهداشتی دامپـزشکـی، ضـد عفـونـی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای و امنیت‌زیستی و برنامه‌ریزی برای انجام واکسیناسیون را از مهمترین موارد پیشگیری از این بیماری مهم و استراتژیک دامی است.

بیماری تب برفکی یکی از مهمترین، مسری‌ترین و پرخسارترین بیماری دامی در دام‌های زوج سم است که موجب کاهش شـدیـد تـولیـد شیـر، گوشت و پشم دام‌ها شده و در موارد شدید در دام‌های جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می‌دهد. این بیماری در اصطلاح محلی به بیماری « دباغ » معروف است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.