به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، صادق صالحی روز یکشنبه افزود: با توجه به وجود و شناسائی چندین کانون بیماری تب برفکی در استانهای کشور از جمله در استان های همسایه و در راستای پیشگیری از بیماری و جلوگیری از گسترش آن لازم است اصول بهداشتی ، قرنطینه ای و امنیت زیستی در واحدهای دامداری مورد عمل قرار گیرد.
وی بیان کرد: بـا تـلاش و پیگیـریهای لازم واکسن مورد نیاز برای دام های سنگین منطقه از نوع واکسن های وارداتی تأمین و طرح ضربتی مبارزه با این بیماری با الویت مناطق پر خطر و مرزی با همکاری بخش غیر دولتی اجراء می شود.
وی با اشاره با تامین منابع مالی اجرای طرح از محل اعتبارات دولتی افزود: اجرای طرح کاملاً رایگان بوده و هیچ بهایی بابت انجام واکسیناسیون از دامدار اخذ نمی شود.
صالحی ادامه داد: از عموم دامداران و روستائیان انتظار می رود با گروه های مایه کوب دامپزشکی در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را بعمل آورند.
به گفته مدیرکل دامپزشکی استان ؛ خودداری از نقل و انتقال و خرید و فروش بی ضابطه دام بدون نظارت بهداشتی دامپـزشکـی ، ضـد عفـونـی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام ، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای و امنیت زیستی و برنامه ریزی جهت انجام واکسیناسیون را از مهمترین موارد پیشگیری از این بیماری مهم و استراتژیک دامی است.
بیماری تب برفکی یکی از مهمترین ، مسری ترین و پرخسارترین بیماری دامی در دامهای زوج سم است که موجب کاهش شـدیـد تـولیـد شیـر، گوشت و پشم دامها شده و در موارد شدید در دامهای جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می دهد.
این بیماری در اصطلاح محلی به بیماری « دباغ » معروف است.
خبرنگار:مینا میرقاسمی** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
3006/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.