شاید در بسیاری از مناطق کشور اکنون چیزی به نام مدارس چرخشی و یا نوبت صبح و عصر وجود نداشته باشد، اما هنوز بویژه در شهرستان های پر جمعیت استان اردبیل بسیاری از مدارس به صورت دو نوبته اداره می شود ضمن اینکه تراکم دانش آموز در کلاس های درس نیز همچنان رقم بالایی را شامل می شود.
دو نوبته بودن مدارس عاملی است که معمولا فرصت های آموزشی مطلوب برای دانش آموزان را از بین برده و در اداره و مدیریت مدارس نیز مشکلاتی ایجاد می کند، در بسیاری از مدارس تک شیفته فرصت مناسب برای مدیران و اولیا فراهم می شود تا اقدام به برنامه ریزی برای اجرای برنامه های آموزشی، فرهنگی و یا تقویتی کنند امری که درشهرستان های با تراکم زیاد دانش آموزممکن نبوده و یا بسیار مشکل می باشد.
یک مادر مشگین شهری می گوید: فضای آموزشی در این شهرستان کم است ، مدارس اکثرا دو شیفته اداره می شود و در کلاس دخترم نیز حدود 30 دانش آموز وجود دارد که این مسائل باعث می شود که آموزگاران چندان فرصت جدی رسیدگی به امور درسی دانش آموزان را نداشته باشند.
زهرا عینی افزود: این امر باعث شده است که بازار انواع آموزشگاههای تقویتی و کلاس های خصوصی رونق گیرد زیرا برای جبران کاستی ها ناگزیر به استفاده از این آموزشگاهها هستیم .
احمد آموزگاری که فرزندش در پارس آباد مغان در دوره اول متوسطه تحصیل می کند نیز می گوید: در دورانی که در بسیاری از کشورها و حتی در دیگر شهرهای ایران صحبت از کلاس ها و آموزش های هوشمند ، کمک گیری از ابزارهای نوین کمک آموزشی می باشد هنوز در این شهرستان مرزی در تامین فضای مناسب آموزشی برای دانش آموزان مانده ایم .
لیلا محمدی یک خانم میانسال درشهر اردبیل نیز می گوید: چرخشی بودن مدارس موجب شده که نتوانیم برنامه ریزی مناسبی نه برای خانواده و نه برای فرزند دانش آموزم انجام دهم.
مسئولان آموزش و پرورش استان اردبیل می گویند: در سال های گذشته گام های بزرگی با کمک خیران مدرسه ساز برای رفع کمبود فضای آموزشی در استان صورت گرفته و تقریبا از وضعیت نامناسب در این زمینه عبور کرده و امور به سمت بهبود در حرکت است.
به گفته آنها در بسیاری از شهرستان ها کمبود فضاهای آموزشی به حداقل رسیده اما هنوز در برخی شهرستانهای پرجمعیت مشکلات در این زمینه قابل توجه بوده و نیاز به توجه بیشتر می باشد.

** کمبود 30 تا 55 درصدی فضای آموزشی در اردبیل، مشگین شهر و پارس آباد مغان
احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: هم اکنون در سه شهرستان پارس‌آباد، مشگین‌شهر و اردبیل با کمبود فضای آموزشی مواجه می باشیم ، هنوز در شهرستان اردبیل ۳۰ درصد مدارس، پارس‌آباد ۵۵ درصد و مشگین‌شهر نیز ۵۰ درصد مدارس به صورت دونوبته اداره می شوند.
ولی ملکی نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دانش آموزان این شهرستان با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه می باشند.
وی بیان کرد : در کنار کمبود فضای آموزشی عمر برخی از واحدهای آموزشی فعال منطقه از 64 سال تجاوز می کند و بهبود این شرایط نیازمند عزم خیران و توجه بیشتر اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل است.
فرماندار خلخال نیز گفت که در این شهرستان نیز کمبود فضای آموزشی وجود دارد و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل برای تکمیل پروژه های آموزشی در حال اجرا باید بیش از پیش تلاش کنند.
فریدون بابایی افزود: مشکل کمبود فضای آموزشی خلخال ناشی از عمر بالای بیشتر مدارس و طولانی شدن زمان اجرای پروژه های آموزشی در دست اجرا بوده و این مشکل در مدارس ابتدایی منطقه آموزش و پرورش خلخال بیش از سایر مقاطع تحصیلی این شهرستان است.
وی گفت: هم اکنون عمر برخی از مدارس مورد استفاده دانش آموزان خلخال بیش از 70 سال بوده و این در حالی است که برخی از مدارس نوساز نیز نیاز به تعمیرات اساسی و زیربنایی دارند.

** وجود مدارس کانکسی در استان
در حالی که مسئولان از تلاش برای رفع مشکل فضای آموزشی و تک شیفته شدن مدارس سخن می گویند اخباری در باره وجود مدارس کانکسی در این استان گزارش می شود مدارسی که مدیرکل اموزش و پرورش با تائید موضوع وجود آنها را به دلیل برخی شرایط استثنایی می داند.
احمد ناصری در این زمینه گفت: هنور 37 مورد مدرسه کانکسی دراستان بنا به ضرورت فعال می‌باشد، این کانکس ها به مساحت 70متردرنقاطی راه اندازی شده که جمعیت دانش آموزی اندکی درآنجا وجود دارد واحداث ساختمان مقرون به صرفه نیست.
وی بیان کرد:کانکس های راه اندازی شده درمدارس کاربردهای مختلفی دارد که ازجمله برای استفاده به عنوان نمازخانه ،کتابخانه ویا آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
ناصری گفت: کانکس ها همچنین در روستاهای صعب العبورکه دارای دانش آموزانی کمتر ازتعداد انگشتان دست هستند مورد استفاده قرار می گیرند.

** عزم آموزش و پرورش و خیران مدرسه ساز برای رفع مشکل فضای آموزشی در استان اردبیل
در این حال برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی اقدام های خوبی از سوی مسئولان و بویژه خیران صورت گرفته و هم اکنون طرح های قابل توجهی نیز در حال اجرا می باشد.
ناصری از افزوده شدن 14 مدرسه آماده شده با تجهیزات کامل به آموزش وپرورش استان خبر داد وافزود:2 مدرسه دیگر نیزدردست تجهیز است که بعد ازتکمیل به آموزش وپرورش تحویل داده می شود.
وی بیان کرد: با مشارکت خیران وهمچنین استفاده از اعتبارات ملی واستانی 30طرح مدرسه سازی دراستان بویژه در شهرهای دارای مشکل فضای آموزشی درحال اجرا می باشد که با تکمیل آنها ف مشکلات تا حد زیادی حل خواهد شد.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اردبیل هم گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز استان تاکنون یک هزار و 400 کلاس درس در قالب 253 مدرسه در استان احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است.
جواد قرآن نویس افزود: در حال حاضر چند مدرسه خیر ساز دیگر نیز در حال اجرا می باشد و پیش بینی می شود تا سال تحصیلی آینده بیش از یکصد کلاس درس تکمیل شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز گفت: این اداره کل ساخت و تکمیل 9 مدرسه با 46 کلاس درس را تعهد کرده بود که مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش شد.
دولت لطفی به خبرنگارایرنا اگفت: این مدارس با استاندارد لازم در شهرستان های پارس آباد ، اردبیل ، گرمی ، بیله سوار ، خلخال ، نمین و نیر ساخته شده است.
او همچنین با اشاره به مشارکت خیرین در مدرسه سازی افزود: مشارکت خیران در سال های اخیر در مدرسه سازی افزایش یافته هم مجمع خیرین مدرسه ساز استان اردبیل و هم بنیاد برکت مشارکت و تعامل خوبی با نوسازی مدارس دارند طوری که سال گذشته بنیاد برکت احداث 6 مدرسه در قالب 32 کلاس درس را با تامین اعتبار لازم به عهده گرفته و کار ساخت آن را شروع کرد.
به گزارش ایرنا ، سه هزار و395مدرسه دراستان اردبیل وجود دارد و 19هزارفعال فرهنگی درسال تحصیلی جدید حدود 230هزاردانش آموز را در آنها تحت پوشش آموزشی قرار داده اند.
هم اکنون در استان اردبیل نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۹.۹ در استان درصد ، در دوره اول متوسطه ۹۲.۷۳ درصد و در دوره دوم متوسطه نیز ۷۷.۶۰ درصد است.
گزارش : مینا میرقاسمی ** موسی زاده ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/3006
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.