امروزه برخلاف سالیان گذشته کمتر دانش آموزی است که مسیر خانه تا مدرسه را با پای پیاده و همراه با جمع دوستانه طی کند، ضمن اینکه وسواس خانواده ها در انتخاب مدارس باعث شده که مسیر خانه تا مدرسه برای بسیاری از محصلین دور بوده و به این دلیل استفاده از سرویس برای رفت و آمد امری الزام آور می باشد.
سرویس های مدارس ، قیمت، نوع و عمر خودرو ، شخصیت و تبحر راننده ها و مسیرهای حرکتی آنها دغدغه هایی است که همیشه به هنگام ثبت نام مدارس و یا شروع سال تحصیلی مورد مجادله و مباحثه بین اولیای دانش اموزان و مدیران مدارس بوده است .
در نخستین روز از بازگشایی مدارس یک خانم که دختر خود را به یکی از مدارس اردبیل آورده بود به خبرنگار ایرنا گفت: در باره پسرم همیشه دغدغه سرویس مدرسه را داشتم و اکنون برای دختر این دغدغه بیشتر نیز می باشد.
وی بیان کرد: در گذشته مشکلات زیادی از این بابت کشیده ام و امیدوارم در باره فرزند دخترم شاهد تکرار آن نباشیم ، مشکلاتی مانند خرابی و فرسوده بودن خودروها ، سوار شدن بیش از ظرفیت دانش اموزان به خودروها ، عدم اطمینان به تبحر برخی راننده ها از جمله اینهاست ضمن اینکه هزینه ها نیز همیشه برای اولیا نگران کننده بوده است.
رحمانی پدر یک دانش آموز پسر کلاس اولی نیز گفت: در گذشته استفاده از مینی بوس های فرسوده همیشه برای اولیا نگران کننده بود اما فکر می کنم در سال های اخیر وضعیت سرویس ها بهتر شده است.
وی افزود: استفاده از برخی خودروهای شخصی بعنوان سرویس در گذشته همیشه برای خانواده ها مخاطره انگیز بود ، بارها شاهد بودم که خودروی پرایدی حتی تا هشت دانش آموز را نیز سوار کرده و یا خانواده ها به این امرو بی اعتنا بودند و یا راننده ها توجهی به اعتراض اولیا نمی کردند.
وی اظهار کرد: موضوع هزینه سرویس ها نیز همیشه دغدغه خانواده ها می باشد، در کنار دیگر هزینه های تحصیلی، هزینه سرویس مدارس نیز تقریبا برای خانواده ها مشکل ساز می باشد.
یک خانم میانسال نیز گفت: برای من امنیت و سلامتی فرزندم بالاتر از هر چیزی است ، من فرزندم را به امانت به سرویس های مدارس می سپارم و امیدوارم مدیران نیز در انتخاب سرویس ها دقت بیشتری کنند.
مدیر انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در این زمینه گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته استفاده از سرویس مدارس در استان تا 31 درصد و تعداد خودروهای مورد استفاده در سرویس ها نیز تا 23 درصد افزایش داشته است .
کنعان پور بیان کرد: امسال تاکنون دو بار کار گروه سرویس مدارس و ماده 18 حمل و نقل ویژه دانش‌آموزان برگزار شده و در این کارگروه ها بر افرزایش کیفیت و کارایی سرویس ها و نظارت بر فعالت آنها تاکید شده است .
مدیرکل آموزش و پروش استان اردبیل هم در این باره گفت: در کنار مسایل مدرسه مسئولان به موضوع سرویس مدارس نیز حساس هستند، معتقدیم که این سرویس ها در واقع تداوم فضای آموزشی و تربیتی مدارس بوده و بعنوان فضایی عمومی و تربیتی نیاز به دقت و نظارت خاصی نیز دارند.
احمد ناصری با بیان اینکه دانش آموزان از زمان خروج از منزل و تا برگشت به آن از جمله زمانی که در سرویس های مدارس بسر می برند بنوعی در اختیار آموزش و پروش هستند اظهار کرد: مراقبت از دانش آموزان در این فاصله زمانی وظیفه ایی حساس و مهم است که باید به آن توجهی ویژه داشت.
وی بیان کرد: امسال 2 هزار و 500 خودرو با 23 درصد افزایش نسبت به سال تحصیلی گذشته در نقل و انتقال دانش آموزان با آموزش و پرورش همکاری خواهند داشت که کیفیت مناسب و مجاز بودن این سرویس ها مورد توجه مسئولان بوده است.
وی گفت: این تعداد خودرو 20 هزار نفر دانش آموز را جابجا خواهند کرد و تلاش می شود تمام والدین به سمت استفاده از این سرویس های مجاز هدایت شوند.
وی از تدوین برنامه های نظارتی برای رانندگان خبر داد و گفت: تلاش می شود فضای داخل سرویس های مدارس نیز به مجموعه فرهنگی تبدیل شده و آموزش های فرهنگی و تربیتی با همکاری رانندگان به دانش آموزان ارائه شود.
ناصری اضافه کرد: آرمی با شعار سلامت، کیفیت و امنیت تهیه و رونمایی شده و همه رانندگان سرویس های مدارس موظف به نصب این آرم بر روی خودروهای خود هستند.
وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص انتخاب رانندگان سرویس های مدارس بیان کرد: آموزش و پرورش با حساسیت ویژه ای پیمانکاران و رانندگان مورد نیاز برای سرویس های مدارس را انتخاب کرده و مدارس می توانند از آنها استفاده کنند.
رئیس پلیس راهور استان اردبیل نیز در باره سرویس های مدارس گفت : طرح راه اندازی گشت های نظارتی بر فعالیت سرویس های مدارس با همکاری شهرداری اردبیل اجرایی خواهد شد.
سرهنگ رحیم آقامحمدی افزود: این گشت نظارتی بر امور سرویس‌دهی مدارس و حمل ‌ونقل عمومی به ویژه اتوبوس‌های درون‌شهری نظارت خواهد داشت.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از از ظرفیت شرکت اتوبوسرانی شهرداری اردبیل در زمینه جابجایی دانش آموزان گفت: اتوبوس های شرکت واحد بیشترین وظیفه و نقش را در این زمینه بر عهده دارند و بیشترین استفاده برای تردد محصلین نیز توسط آنها صورت می گیرد.
او همچنین اظهار کرد: ضروری است که رانندگان سرویس‌های مدارس صلاحیت لازم را داشته باشند به طوری که برگه معافیت تحصیلی بیش از ۵ سال نباشد تا هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.
وی تاکید کرد که اولیای دانش آموزان در صورت مشاهده هر گونه تخلف سرویس‌های مدارس موضوع را از طریق سامانه ۱۲۰ با پلیس در میان بگذارند.
در این حال رحیم افلاکی معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اردبیل نیز گفت: افزایش نظارت بر فعالیت سرویس مدارس مورد تاکید می باشد و در زمینه رعایت حال اولیای دانش آموزان تنها افزایش 10 درصدی نرخ سرویس ها برای امسال پیش بینی شده است.
با آغاز سال تحصیلی جدید 230 هزار دانش آموز اردبیلی راهی سه هزار و 395 مدرسه می شوند
گزارش : مینا میرقاسمی ، موسی زاده ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
3006/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.