به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل ، سلامت عزیزی روز سه شنبه افزود: در این مدت همچنین در راستای حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی، همکاران امور آب و گشت و بازرسی با همکاری نهادهای قضایی و انتظامی هفت حلقه چاه دارای اضافه برداشت را سلب منفعت کردند.
وی گفت: با این عملیات از برداشت غیرمجاز سالانه بیش از 938 هزار مترمکعب آب از آبخوان دشت اردبیل جلوگیری شد.
در سال های اخیر مسوولان استان اردبیل از تنش بی آبی خبر می دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف ، بازیابی و تقویت سفره های زیر زمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.
هشت شهر از 25 شهر استان هم اکنون با تنش آبی مواجه می باشند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر،لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار با تنش آبی هستند و در برخی از آنها در تامین کافی آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی که آب آنها با تانکر تامین می شود را 70 روستا ذکر می کنند.
مصرف بی رویه آب از سوی شهروندان ، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، کمبود منابع آب های زیرزمینی ناشی از کمبود بارش و استفاده بی رویه کشاورزان ، ساماندهی نشدن چاه های غیرمجاز و تحقق نیافتن برنامه تغییر الگوی کشت از جمله عواملی هستند که موجب بروز و تشدید تنش های آبی در استان اردبیل می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.