به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، اصغر سلیمان زاده در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل افزود: برای تامین آب شرب دشت اردبیل به میزان 50 میلیون متر مکعب از سد شهریار و قزل اوزن با استفاده از روش فاینانس برنامه ریزی هایی انجام گرفته و در صورت آماده بودن این طرح از گذشته می توانستیم در این حوزه سریع تر ورود پیدا کنیم.
وی بحران آب را در دشت اردبیل جدی خواند و اضافه کرد: در کنار احداث تصفیه خانه دوم استفاده بهینه از منابع آب و توسعه کشت با آبیاری مدرن به فکر انتقال آب به روش فراحوزه ای نیز هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل بیان کرد: در رودخانه های مرزی براساس پروتکل مشترک با کشورهای همسایه عمل می شود و میزان برداشت براساس توان رودخانه و حیات آن تعیین شده و در این حوزه برنامه ریزی می شود.
سلیمان زاده با اشاره به روش سنتی کشت در استان و استفاده از روش غرق آبی توسط کشاورزان با استفاده بیش از حد منابع آب گفت: باید بیشترین برنامه ریزی خود را در توسعه آبیاری مدرن متمرکز کنیم تا با جلوگیری از اتلاف آب و زهدار شدن اراضی زمینه صیانت از این منابع فراهم شود.
وی با استقبال از روش بیولوژیکی در اجرای پروژه های عمرانی حوزه آب و خاک گفت: رویکرد ما استفاده از این روش به جای سازه های سنگی، بتنی، صلبی است تا بتوانیم از هدررفت منابع جلوگیری کرده و تثبیت خاک را شاهد باشیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کمبود اعتبار اختصاص یافته در طرح آبرسانی اردبیل اظهار کرد: 90 میلیارد ریال به پیمانکار بدهی داریم که در صورت پرداخت نشدن کارگاه تعطیل شده و ما از بهترین فرصت فصل کاری نمی توانیم استفاده کنیم.
سلیمان زاده ضرورت تخصیص 100 درصدی منابع اعتباری به طرح های آبرسانی را یادآور شد و تشریح کرد: با گذشت 6 ماه از سال نه اعتباری اختصاص یافته و نه اسناد خزانه ای منتشر شده است.
دشت اردبیل به دلیل استفاده بی رویه از منابع آبی بعنوان دشت ممنوعه معرفی شده و هم اکنون هر گونه حفر چاه درآن ممنوع می باشد. انتقال آب به شهر اردبیل برای تامین آب آشامیدنی و نیز دشت اردبیل جهت غنی کردن منابع زیرزمینی از مدت ها پیش در برنامه کاری مسوولان استان می باشد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6918/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.