رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: تاکنون بیش از 20 شرکت دانش‌بنیان در استان اردبیل راه‌اندازی شده است.   به گزارش خبرنگار ایسنا، عبدالقیوم قلیپوری در نشست با خبرنگاران در محل جدید پارک علم و فناوری استان اردبیل اظهار کرد: علاوه بر این 20 شرکت، بیش از 80 واحد فناور در صف ارزیابی معاونت علمی، فناوری برای اخذ مجوز دانش‌بنیان هستند. 
وی با اشاره به اینکه این فرآیند در استان اردبیل به صورت روان ادامه دارد، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در بین مردم شناخته شده و فارغ‌التحصیلان و تحصیل‌کردگان ما از این امر نباید غفلت کنند. 
رئیس پارک علم و فناوری استان با تبریک فرا رسیدن هفته دولت، پارک علم و فناوری را ثمره تلاش‌ دولت در استان‌ها اعلام کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری در حوزه‌های مختلف کارکردهای مدرن و فراوانی دارند و هدف ما در استان اردبیل این است تا اکوسیستم فناوری را تشکیل داده و در ابعاد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وارد عمل شویم.   قلی پوری با یادآوری اینکه مراکز نوآوری و خلاقیت در آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شده است، افزود: ماحصل تلاش‌های ما برگزاری همایش‌های مختلف و استارت‌آپ‌هاست که با جدیت این فعالیت‌ها دنبال می‌شود.   وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امسال سه مرکز رشد را در استان اردبیل راه‌اندازی کرده‌ایم که یک مورد مرکز رشد جامع استان اردبیل در راستای ارتباط دادن اکوسیستم بین‌المللی است.   قلی پوری با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری باید در شأن مردم استان باشد، اضافه کرد: علاوه بر مرکز رشد جامع استان، مرکز رشد تخصصی کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در شهرک کارشناسان راه‌اندازی شده است. 
وی همچنین یادآور شد: مرکز رشد پیام نور با زیر پوشش قرار دادن جامعه دانشگاهی پیام نور تشکیل شده و در پارک علم و فناوری که مدل‌های مختلف همکاری را ارائه می‌دهد، در سطح استقبال صورت گرفته است. 
قلیپوری با یادآوری اینکه پارک علم و فناوری استان اردبیل در سطح ملی الگو و مدل مطرح شده است، ادامه داد: اجزای اصلی اکوسیستم فناوری در این پارک تعریف شده به طوریکه قبل از آن بحث‌های فناوری، دانش‌بنیان و... وجود نداشت اما امروزه با همه‌گیر شدن بحث دانش‌بنیان و آشنایی مردم با آن مفهوم علم و فناوری در جامعه تصری یافته است.   وی اظهار کرد: اجرای پارک‌های علم و فناوری با درخواست‌ها و مطالبات فراوان روبه‌رو بود به طوریکه ما مجبور شدیم برای گسترش فعالیت‌های خود ساختمان جدیدی را برای استقرار پارک علم و فناوری استان اجاره کنیم.   قلی پوری شهرک‌های صنعتی را یکی از اجزای اصلی اکوسیستم فناوری اعلام کرد و گفت: محدوده پارک علم و فناوری از قوانین منطقه آزاد و تجاری صنعتی برخوردار است و برای اینکه بتوانیم دامنه فعالیت خود را گسترش دهیم، یک زون فناوری صنعتی را در اختیار گرفته‌ایم.   وی یکی دیگر از اجزای اصلی اکوسیستم فناوری را که بسیار مغفول مانده، بازار اعلام کرد و افزود: در دیدگاه سنتی بازار برآورده کردن نیاز است اما در پارک علم و فناوری تولید نیاز تمرکز اصلی ماست و اصلی‌ترین مأموریت بازار کسب رضایت مشتری و هدایت آن است.   رئیس پارک علم وفناوری اردبیل یادآور شد: اکوسیستم فناوری در استان جایگاه خود را به دست آورده و در حال حاضر به یک سیستم پویا و زنده تبدیل شده که در کنار آن ارزش افزوده را نیز پیگیری می‌کنیم. 
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما با حداقل نیرو و حداکثر تلاش فعالیت‌های داخل سازمانی، استانی، ملی و بین‌المللی را ساماندهی کردیم که در کنار آن معرفی سازمان را در رأس امور قرار داده‌ایم. 
قلی پوری با تاکید بر اینکه مردم کلیه استان‌ها باید از توسعه فناوری برخوردار باشند، بیان کرد: دیدگاه توسعه استان را در ایجاد پارک علم و فناوری در نظر گرفته‌ایم و در تلاش هستیم در شهرستان‌ها نیز مراکز رشد اقماری را تشکیل دهیم.   وی اضافه کرد: در همین راستا به فرمانداری‌ها ابلاغ کردیم تا نسبت به ایجاد مراکز رشد اقماری اقدام کنند که تاکنون شهرستان‌های پارس‌آباد و نمین نسبت به این امر اعلام آمادگی کرده و قرار است در زمینی به مساحت 30 هکتار در پار‌س‌آباد این مرکز رشد ایجاد شود. 
رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل با اشاره به اینکه در سطوح ملی و بین‌المللی نیز پارک علم و فناوری استان حضوری فعال داشته است، ادامه داد: هفتم شهریور سفیر آذربایجان به همراه هیأت علمی با سفر به ایران و اردبیل از ما درخواست همکاری در راستای ایجاد تکنوپارک را کرده و ما بسیار خوشحالیم که بتوانیم در سطح بین‌المللی نیز عمل کنیم و اسم اردبیل را در سطح ملی و بین‌المللی به اوج برسانیم.   قلی پوری با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید به سمت ارزش افزوده حرکت کنند، اظهار کرد: استراتژیکی‌ترین محصول استان اردبیل که سیب‌زمینی است، در سال‌های گذشته به صورت خام از دست کشاورز خارج می‌شد اما ما با کمک فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان تولید نشاسته از سیب‌زمینی را اجرایی کردیم که این امر حرکتی بزرگ در راستای ارزش افزوده است.  وی دومین خصلت شرکت‌های دانش‌بنیان را بعد از ایجاد ارزش افزوده، تخصص‌گرایی اعلام کرد و گفت: ‌در پارک علم و فناوری 54 واحد فناور مستقر شده و به دلیل درخواست‌های فراوان برای ایجاد این واحدها، با نقل مکان به ساختمان جدید در نظر داریم فعالیت‌های پارک علم و فناوری را گسترش دهیم.    قلی پوری تصریح کرد: وزارت علوم از پارک علم و فناوری اردبیل درخواست اساسنامه پردیس فناوری کرده که این به دلیل افزایش دانش تخصصی و فعالیت‌های منحصر به فرد پارک علم و فناوری اردبیل است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.