قادر هنرمند روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نبود بارش های به موقع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع در دامنه های کوه های سبلان، باغرو، بزغوش و مناطق قشلاقی شد و دام های عشایر مانند سال های قبل نتوانستند از مراتع بهره مند شوند.
وی ادامه داد: همچنین از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع باعث افت محسوس در میزان گوشت دام های عشایر شد و عشایر مجبور شدند علوفه مورد نیاز دام های خود را از واسطه گران و دلالان با قیمت گران خریداری کنند.
وی بیان کرد: در این ارتباط جلسه مدیریت بحران در استانداری اردبیل تشکیل و مشکلات و خسارت وارده به عشایر به مسئولان ارشد استان و کشور گزارش داده شد و آنها نیز برای حل این مشکلات قول مساعد دادند.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل قشر زحمتکش عشایر را تولید کنندگان خط مقدم جنگ اقتصادی علیه کشور عنوان کرد و گفت: در سالی که مزین به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است جامعه عشایر استان از مسئولان استان و کشور انتظار دارند برای رفع مشکلات و خسارت وارده به آنها قدم های اساسی در عمل برداشته شود.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6/5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند. ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.
خبرنگار: نعمت محسن زاده**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
6130/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.