به گزارش ایرنا ، آرام حلیم روز دوشنبه در حاشیه شروع عملیات ناحیه عمرانی چهارم و قسمتی از ناحیه سوم پایاب سد خداآفرین در بخش جعفر آباد شهرستان بیله سوارافزود: طرح پایاب سد خداآفرین بزرگترین طرح اقتصادی در شمالغرب کشور است و با تکمیل و بهره برداری کامل آن در سال 97 بی شک چهره منطقه مغان بکلی دگرگون شده و نقش بزرگی در مسیر توسعه استان خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح 62هزار هکتار از مراتع ملی شهرستان های بیله سوار و پارس آباد به سیستم آبیاری نوین تبدیل خواهد شد افزود: 42هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین در حوزه شهرستان بیله سوار است و با پیشرفت فیزیکی 60 درصد به سرعت در حال انجام است.
وی اضافه کرد: طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین یکی از سرنوشت سازترین طرح های ملی و منطقه ای کشور است که با اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در راستای مهار آب های مرزی با عنایت مقام معظم رهبری و همت دولت تدبیر و امید در شهرستانهای بیله سوار و پارس آباد در حال اجراست .
فرماندار بیله سوار اشتغالزایی 26هزار نفری در اراضی پایاب سد خداآفرین و افزایش میزان محصولات کشاورزی استان به بیش از یک میلیون و 400هزار تن را از محاسن اشتغال و تولید این طرح در منطقه عنوان کرد و افزود:توسعه پایدار منطقه ، ایجاد صنایع تبدیلی ، ورود سرمایه گذاران به منطقه و همچنین مهاجرت معکوس و رونق اقتصادی از ثمرات کلان این طرح در شهرستان بیله سوار خواهد بود.
حلیم افزود: در سال گذشته 9هزارو 400میلیارد ریال در حوزه اراضی پایاب سد خدآفرین در شهرستانهای شمالی استان اعتبار اختصاص یافته و امسال نیز برای اجرای این طرح 7هزارو 400میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد:سه هزار و 100 نفر در اراضی پایاب سد خداآفرین با یک هزار دستگاه ماشین آلات در دو نوبت مشغول فعالیت و تکمیل این پروژه ملی هستند و این پروژه بعد از احداث شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس، دومین سرمایه گذاری کلان دولت ایران در منطقه مغان در طول تاریخ است.
حلیم گفت : اراضی واحد عمرانی چهارم در انتهای کانال اصلی خداآفرین و حد فاصل شهرهای جعفرآباد و بیله سوار واقع شده است و وسعت ناخالص اراضی حدود 22هزار هکتار می باشد و این ناحیه عمرانی تقریبا دو سوم اراضی پایین دست کانال اصلی قرار گرفته است.
طرح ناحیه چهارم خدا آفرین در مساحت 9 هزار و 700 هکتار و همچنین بخشی از اراضی ناحیه عمرانی بخش سوم به مساحت هفت هزار و 500 هکتار اجرا می شود.
برای اجرای این طرح بیش از چهار هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد و قرار است ظرف مدت 15 ماه به پایان برسد و با بهره برداری از آن بیش از 17 هزار و 200 هکتار از اراضی دیم منطقه به نوین ترین سامانه های آبیاری تحت فشار سنتر پیوت و کلاسیک ثابت مجهز می شوند.
خبرنگار: مینا میرقاسمی ** انتشار دهنده : گیتی طالبی
6018/3006
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.