امیر رجبی روز شنبه افزود: این نمایش توسط واحد نمایش حوزه هنری استان اردبیل و با اجرای گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد به کارگردانی غریب منوچهری تولید شده است.
او گفت: نمایش 'شاه اسماعیل' برشی از زندگی شاه اسماعیل صفوی پس از جنگ چالدران را به قلم علی حسن زاده روایت می کند.
رئیس حوزه هنری استان اردبیل اظهار کرد: این نمایش در راستای معرفی مفاخر ملی کشور و جلوگیری از مصادره چهره های شاخص این سرزمین به نفع بیگانگان تولید شده چرا که شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی و از مشاهیر برجسته ایرانی است که نخستین حکومت ملی شیعی در ایران را پایه گذاری کرد و عامل یکپارچگی این سرزمین بعد از سال ها هرج و مرج و آشوب شد.
رجبی با بیان اینکه متاسفانه چهره واقعی شاه اسماعیل صفوی در پشت پرده برخی ابهامات و حتی اتهامات مغرضانه، همچنان پنهان مانده و آن گونه که باید و شاید در جامعه، بویژه برای نسل جوان ، معرفی نشده گفت: در جنگ چالدران که در روز دوم ماه رجب سال 920 هجری قمری بین سربازان شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی رخ داد، نیروهای قزلباش نزدیک به 40 هزار تن و سپاه عثمانی قریب به یکصد هزار نفر بودند.
او افزود: در حالی که سربازان ایرانی با شمشیر، نیزه و تیر و کمان می‌جنگیدند، نیروهای عثمانی از توپ و تفنگ بهره می‌جستند ، بنابراین قزلباشان به علت تعداد کمتر و نداشتن سلاح آتشین ، از سپاه عثمانی شکست خوردند، هرچند که سربازان عثمانی نیز، توان تصرف دایمی و اقامت بلند مدت در سرزمین های شمال غربی ایران را نیافتند و پس از مدت کوتاهی از ترس انتقام ایرانیان، به سرزمین های خود عقب نشستند.
او اظهار کرد: پس از شکست در جنگ چالدران ، شاه اسماعیل که با جمع آوری نیرو و تقویت قوا قصد حمله مجدد به امپراتوری عثمانی و انتقام گیری از آنها را داشت، در نهایت به خاطر حفظ وحدت جهان اسلام و مصلحت مسلمانان از این کار صرف نظر کرد و همین تصمیم مهم ، سرنوشت آتی او را رقم زد.
رئیس حوزه هنری استان اردبیل اظهار کرد: نمایش شاه اسماعیل ضمن روایت جنگ چالدران و عواقب آن، کش و قوس شاه اسماعیل و اطرافیانش را برای اتخاذ تصمیمی بزرگ در مورد آینده کشور و جهان اسلام روایت می کند.
این نمایش روزهای چهارم و پنجم مردادماه 1396 به مناسبت هفته بزرگداشت اردبیل ساعت 9.5 شب در مجتمع فرهنگی فدک اردبیل به اجرای عمومی در می آید.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.