مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت بازار تاریخی اردبیل، پلهای تاریخی سیدآباد و ابراهیم آباد و حمام اوچدوکان در اردبیل خبر داد 
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اردبیل، کریم حاجی‌زاده با اشاره به مرمت قسمتی از راسته زرگران در مجموعه بازار تاریخی که چسبیده به راسته چاقوسازان است با تعمیر پایه‌ها و بازسازی سه گنبد انجام شد، افزود: عملیات مرمت راسته چاقوسازان که در سال 94 آغاز شده بود، در سال 95 تقریبا تکمیل شد و تنها مورد باقی مانده، سردر بازار بود که به دلیل عدم همکاری کسبه، بازسازی آن نیازمند اقدام حقوقی بود. 
وی با بیان اینکه برای مرمت راسته چاقوسازان در بازار تاریخی اردبیل تاکنون یکصد و پنجاه میلیون تومان اعتبار صرف شده که تکمیل آن نیازمند 40 میلیون تومان دیگر است، تصریح کرد: اصلاح سردر بازار به راسته چاقوسازان تا یک ماه دیگر تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به آغاز مرمت دو پل تاریخی سیدآباد و ابراهیم آباد با همکاری شهرداری اردبیل، یادآور شد: در پل سیدآباد دهنه وسط آسیب دیده و در اثر نشست، طاق برداشته است. در پل ابراهیم آباد نیز پایه‌ها به طور کامل ترک برداشته اند.. 
به گفته حاجی زاده آب شستگی ناشی از دست خوردگی بستری داشته و نفوذ آب از عرشه پل را دو دلیل اصلی تخریب ابراهیم آباد دانست بطوریکه عایقی که روی عرشه پل وجود داشت، به مرور زمان از بین رفته است. 
وی با اشاره به اصلاح بستر پل‌های سیدآباد و ابراهیم آباد، عنوان کرد: طی عملیات مرمت پل ابراهیم آباد، عرشه تخریب می شود و پس از اینکه عایق کاری شد، کف عرشه، با استفاده از سنگ سلماس سنگ کاری خواهد شد. طاق دهنه آخر پل ابراهیم آباد در حال ریزش است که به طور کامل تخریب و بازسازی خواهد شد. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه از مرمت حمام اوچدوکان خبر داد و افزود: این حمام که در دوره محمدعلی شاه قاجار ساخته شده، جز حمام های فاخر اردبیل به شمار می رود که در سال 1375 به ثبت ملی رسیده است.   حاجی زاده با اشاره به عملیات مرمت حمام اوچدوکان با همکاری اداره اوقاف اردبیل، افزود: آواربرداری، پاکسازی و مرمت اضطراری گنبدها و دیوارها درحال انجام است.
وی اعتبار لازم برای مرمت کامل حمام اوچدوکان را بیش از ده میلیارد ریال دانست و با تأکید بر جذب سرمایه گذار در این زمینه، افزود: امسال عایق کاری و شیب بندی سقف و بدنه سازی دیوارهای درحال ریزش حمام اوچدوکان انجام خواهد گرفت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پایان تصریح کرد: حمام اوچدوکان طی سال های گذشته با آسیب‌های بسیار جدی مواجه شده، کف حمام نشست کرده است و قسمت مردانه آن در اثر حریق، صدمه دیده و نقاشی روی دیوار سوخته است
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.