نبی الله پاسبان عیسی لو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در استان اردبیل بیش از پنج هزار و 504 حلقه چاه وجود دارد که چهار هزار و 684 حلقه از این چاه ‌ها دارای پروانه و 570 چاه هم بدون پروانه می باشد.
وی اضافه کرد: 412 حلقه از این چاه‌ها در حاشیه رودخانه ‌های منطقه مغان واقع شده که آب سطحی از آنها بصورت غیرمجاز برداشت می‌شود و برای جلوگیری از آنها برنامه ریزی می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل بیان کرد: در سالجاری 18 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده و از حفر 11حلقه چاه غیر مجاز هم جلوگیری شده است.
پاسبان عیسی لو افزود: از سال 92 تا کنون 405 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که در اثر آن 12 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.
وی از نصب کنتورهای هوشمند با هدف جلوگیری و کنترل اضافه برداشت منابع آبی خبر داد و گفت: تاکنون یک‌ هزار و 17 کنتور هوشمند در چاه ‌های استان اردبیل نصب شده که 22 مورد آن در بخش صنعت و بقیه در بخش کشاورزی است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل همچنین با اشاره به احیای دشت اردبیل و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های غیرمجاز افزود: در این رابطه 15 طرح تعادل بخشی در دشت اردبیل اجرا می شود.
وی بیان کرد: دشت اردبیل بزرگترین دشت استان است که در سال های اخیر متاسفانه منابع آب آن به دلیل برداشت های غیرمجاز و اضافی با افت شدید روبرو شده و در کنار آن کم شدن روان آب ها ضرورت احیای دشت اردبیل را با جبران کسری مخزن بیشتر نمایان کرده است.
پاسبان عیسی لو با اشاره به اقدامات قابل اجرا در سال جاری افزود: عقد قرارداد و استقرار 19 اکیپ گشت وبازرسی منابع آب ،تقلیل منصوبات و یا پلمپ 13 حلقه از چاه های دارای اضافه برداشت ،توقیف و جمع آوری موتور پمپ غیرمجاز و برداشت از منابع آب سطحی ،فراهم کردن مقدمات و شروع اجرای برنامه تعدیل پروانه چاه های کشاورزی ،راه اندازی بخش آب زیر زمینی سیستمک اطلاعات یکپارچه منابع آب از جمله اقدامات وبرنامه های قابل اجرا در سال جاری است.
در استان اردبیل بیش از پنج هزار و 504 حلقه چاه وجود دارد که چهار هزار و 684 حلقه از این چاه ‌ها دارای پروانه و 570 چاه هم بدون پروانه می باشد.
خبرنگار: یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.