در راستای اعتلای فرهنگ انس و تدبر در مفاهیم آسمانی قرآن کریم، آخرین جلسه "کارگاه تدبر در قرآن" با محوریت سوره لقمان در جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل برگزار شد
.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، حجت‌الاسلام علی ندایی، مفسر علوم قرآنی با بیان اینکه طبق آیات سوره لقمان، هرکس به یقین به خدا روی آورد و نیکوکار باشد به محکم ترین رشته الهی چنگ زده است افزود: انسان براى نجات و ارتقا به بلندترین قلّه‏هاى معرفت و معنویت نیاز به یک وسیله محکم و مطمئن دارد که این وسیله چیزى جز ایمان و عمل صالح نیست.

وی با اشاره به نعمت‌های الهی که خداوند برای انسان‌ها در روی زمین گسترانده و بهترین تکیه گاه برای انسان، دوست داشتن ائمه اطهار(ع) و پیروی از آنان است اظهار داشت: تحولات گوناگون روی زمین برای انسان آفریده شده به همین خاطر باید انسان با شکرگزاری و نیکوکاری در قبال این همه نعمت، رضایت باریتعالی را کسب نماید.

این مفسر علوم قرآنی خاطرنشان کرد: در آیات 23و 24 سوره لقمان آمده است که به افراد بی دین و کافر در دنیا نعمت‌هایی داده می‌شود تا در غفلت دنیوی غرق شوند و در آخرت آنها دچار عذابی سخت و دردناک می‌شوند.

ندایی خاطرنشان کرد: در این سوره، علم بى‏پایان خداوند با ذکر مثالى بسیار گویا و رسا به صورت اینکه اگر همه درختان روى زمین قلم شود و دریاها براى آن مرکّب و هفت دریاچه به آن افزوده شود این‌ها همه توان برشمردن نعمت‌های خداوندی را ندارند مجسم شده است.

وی با اشاره به حرکت کشتی بر روی اقیانوسها که نتیجه مجموعه‏اى از قوانین آفرینش است اضافه کرد: امواج عظیم دریا آن چنان برمى‏خیزد و اطراف را احاطه مى‏کند که گویى ابرى بر سر آن سایه افکنده و وحشتناک و هول‏انگیز است، اینجاست که انسان با تمام قدرت¬هاى ظاهرى که براى خویش جلب و جذب کرده، خود را ضعیف و ناچیز و ناتوان مى‏بیند و توحید همه قلب او را احاطه مى‏کند و به عظمت و بزرگی خداوند پی می‌برد.

ندایی در تفسیر آیات پایانی سوره لقمان با اشاره به اینکه اعمال و رفتار انسان باید هدفمند و مفید باشد اضافه کرد: در روز قیامت افراد چنان به اعمال خویش گرفتار می‌شوند که به دیگرى توجهی ندارند، حتى پدر و فرزند که نزدیکترین رابطه‏ها را با هم دارند هیچ کدام به فکر دیگرى نمی افتند.

وی با بیان اینکه انسان فطرتاً خداشناس است افزود: اما ظواهر دنیوی باعث غفلت انسان از یاد خدا می‌شود به همین خاطر انسان باید برای رهایی از این غفلت به خداوند متعال پناه ببرد.
گفتنی است این کارگاه به همت معاونت فرهنگی بصورت هفتگی در ماه مبارک رمضان و برای کارکنان جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار می شد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.