عدیل سروی روز پنجشنبه در نشستی با سران عشایر استان افزود: تاکنون چهار تشکل تعاونی برای سرمایه گذاری و کارهای تولیدی کشت و زرع در اراضی پایاب سد خدا آفرین تشکیل شده که یکی از این تشکل ها اولین کشت را در قسمتی از اراضی مربوطه با محصول پنبه آغاز کرده اند.
وی اظهارامیدواری کرد برای مابقی سطوح با طرح های مدون و با توجیه اقتصادی بالا به مرز سرمایه گذاری واقعی برسد که در این صورت در کلیات موضوع فعالیت ها اقتصادی تر بوده و بهره وری واقعی در عرصه 62 هزار هکتاری عملی شود.
سروی با اشاره به رعایت اولویت ها در برنامه ریزی های مدیریتی و اجرایی گفت: در حال حاضر که در چهار ناحیه عمرانی اراضی پایاب سد خدا آفرین پیمانکاران دست اول و اصلی از طریق مناقصه ملی برنده و مجری هستند و لازمه آغاز اجرای عملیات تعیین پیمانکاران دست دوم بود.
او تشریح کرد: از انتخاب پیمانکاران دست دوم از خارج از استان جلوگیری و برای استفاده از داخل استان تاکید شد و هم اکنون 35 پیمانکار دست دوم از داخل استان اجرای عملیات این اراضی را عهده دار هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به فعالیت و تاریخ کهن عشایر مغان گفت: در اوایل شکل گیری عشایر در قرن های گذشته آن دسته از عشایری که حتی آب شرب خود را حاصل از انباشت آب باران در جای پای شترها تامین کرده اند باید در این زمان پیشرفت و عمران و آبادانی از حق و حقوق واقعی خود برخوردار باشند تا مساعدت های مقام معظم رهبری برای مهار آبهای مرزی که با اهداف پیشرفت اقتصادی در زندگی تولید کنندگان مناطق مرزی صورت گرفته در معیشت خانواده ها نمایان شود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او افزود: برای احقاق حق عشایر در این اراضی پنج کمیته پالایش فعالیت دارند و در سایه تلاش اعضای کمیته ها برخورداری عشایر بومی از 4 هکتار به 6 هکتار افزایش یافته است.
طرح شبکه سد خدا آفرین به عنوان یکی از بزرگ‌ ترین طرح‌ های تامین آب کشاورزی شمال غرب کشور مناطق شمالی استان اردبیل را متحول خواهد کرد.
اعتبارات این طرح بزرگ در زمان سفر رییس جمهوری به استان اردبیل از صندوق توسعه ملی به این بخش واگذار شده است.
62 هزار هکتار اراضی زیرپوشش پایاب سد خدا آفرین در محدوده استان اردبیل است که 42 هزار هکتار از این اراضی در محدوده شهرستان بیله سوار و 20 هزار هکتار در محدوده شهرستان پارس آباد است و 26 هزار نفر بصورت مستقیم اشتغال می یابند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.