بهروز آقازاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای خرید گندم از کشاورزان تمهیدات لازم انجام گرفته و تلاش می شود گندم خریداری شده از کشاورزان با حساسیت و کنترل لازم صورت بگیرد و بهای گندم هم به موقع پرداخت شود .
وی با اشاره به میزان سطح زیر کشت گندم در اردبیل افزود:در سال زراعی جاری 18 هزار و 500 هکتار گندم آبی و بیش از 11 هزار هکتار گندم دیم در سطح شهرستان به زیر کشت رفته که پیش بینی می شود قریب 100 هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود .
مدیر جهادکشاورزی اردبیل میزان سطح زیر کشت محصول جو را 22 هزار و 597 هکتار اعلام کرد و افزود: 11 هزار و 388 هکتار آن مربوط به جو آبی و 11هزار و 209 هکتار دیگر مربوط به دیم است
آقازاده اضافه کرد: پیش بینی می شود از این میزان سطح کشت51 هزار تن جو برداشت شود .
وی بیان کرد: امسال بدلیل کمبود ظرفیت انبارهای نگهداری ،خرید محصول جو از کشاورزان اردبیل از طریق بورس بصورت آزمونه انجام می شود.
مدیر جهادکشاورزی اردبیل از مجهز شدن 900 هکتار از اراضی کشاورزی اردبیل به آبیاری تحت فشار خبر داد و گفت: بیش از 400 هکتار مزارع سیب زمینی این شهرستان با شیوه نوین موسوم به تیب آبیاری می شود.
آقازاده افزود : با توجه به اینکه سیب ز مینی عمده زراعت شهرستان اردبیل را تشکیل می دهد اقداماتی با همکاری محققان و پروژهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی برای استفاده بهینه از آب صورت گرفته و سعی می شود ارقامی از سیب زمینی را که نیاز آبی کمتری نسبت به دیگر ارقام دارد در منطقه رواج یابد.
وی اضافه کرد: همچنین تلاش می کنیم با اصلاح روش آبیاری و استفاده از روش آبیاری جدید موسوم به تیب میزان مصرف آب در این زراعت را به حداقل ممکن برسانیم.
مدیر جهادکشاورزی اردبیل بیان کرد: 22 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اردبیل در خصوص طرح تامین آب در دست مطالعه است تا عملیات آبرسانی و آبیاری این مزارع با کمترین هزینه با لحاظ کردن اصل بهره وردی در مصرف آب صورت گیرد.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار :یعقوب شاددل**انتشارد هنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.