به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، این نامه از سوی دکتر زهرا احمدی پور ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به مجید خدابخش استاندار اردبیل ابلاغ شده است.
بر اساس این نامه در اجرای قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور و قانون حفظ آثار ملی نقشه محدوده عرصه ، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به اثر ملی تاریخی - فرهنگی 'قلعه کهنه (کهنه قلعه) به شماره ثبت 618 مورخ 1345/12/25 و سنگ نوشته (باغ نوروز) به شماره ثبت 619 مورخ 1345/12/25' واقع در شهرستان مشگین شهر ابلاغ شده است.
در این ابلاغیه آمده است: محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر ، برابر با مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی 'تعزیرات و مجازات های بازدارنده ' جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد بود.
مشگین شهر با 155 هزار نفر جمعیت در 95 کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.
ده ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
چشمه آبگرم قینرجه با دمای 86 درجه داغ ترین چشمه معدنی جهان است و در سال های نه چندان دور اولین مجتمع آبدرمانی توسط دولت در این منطقه احداث شده است.
سه مجتمع بزرگ آبدرمانی وله زیر ، شابیل و قینرجه و چشمه های آبگرم قوتورسویی ، موئیل ، ملک سوئی و دودو مورد استفاده قرار می گیرند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.