به گزارش ایرنا، علیرضا دباغ عبداللهی روز شنبه در آئین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی در نگارخانه ختایی اردبیل افزود: صنایع دستی استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه صادرات جز استان های پیشرو و فعال بوده و در طول این دولت به ارزش سه میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به کشورهای دیگر صادر شد که نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری نشان می دهد.
وی بابیان اینکه بیشترین اقلام صادرات صنایع دستی استان جاجیم خلخال ، ورنی مغان و گلیم عنبران نمین است افزود: پیش تر صنایع دستی بواسطه قطع ارتباط با بازارهای جهانی با مشکلات عدیده ای مواجه بود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید به خاطر فراهم شدن بستر تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورها شاهد عرضه تولیدات صنایع دستی در بازارهای جهانی هستیم.
وی از دریافت سه نشان ملی جغرافیایی صنایع دستی استان اردبیل خبر داد و افزود: برای اولین بار سه نشان جغرافیایی ملی برای سه اثر صنایع دستی گلیم اردبیل ،ورنی مغان و جاجیم خلخال اخذ شده است .
عبداللهی گفت: در کشور 10 نشان جغرافیایی ملی صادر شده است که سه مورد آن مربوط به اردبیل بوده و این نشانگر کیفیت صنایع دستی استان است.
عبداللهی از درجه بندی صنایع دستی استان اردبیل خبرداد و گفت: برای اولین بار توسط کارشناسانی که استاندارد بین المللی برای صنایع دستی صادر می کنند درجه بندی کارگاه های تولیدی صنایع دستی در استان شروع شده است .
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در زمینه آموزش قلم زنی روی فلز در استان افزود: برای اولین بار رشته قلم زنی روی فلز احیا شده و استان اردبیل در این باره جزو استان های پیشرو می باشد.
وی از راه اندازی رشته گوهر شناسی در اردبیل خبرداد و گفت: رشته گوهرشناسی یکی از رشته های اولویت دار است که آموزش آن در تهران و مشهد انجام می شود و در این استان هم به عنوان سومین استان این رشته دایر شده است .
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به حمایت دولت از فعالان صنایع دستی استان افزود: این استان جز استان هایی است که از بیشترین سهم تسهیلات کم بهره برخوردار شده است .
در این آئین از فعالان صنایع دستی استان اردبیل تجلیل شد.
گلیم بافی ، قالی بافی، جاجیم بافی، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است و در این بخش 120 هزار نفر مشغول بکار می باشند.
خبرنگار: یعقوب شاددل**انتشار دهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.