به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، کارگاه "تدبر در قرآن" با محوریت سوره لقمان ویژه همکاران و دانشجویان در جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل برگزار شد
.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، این کارگاه که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل برگزار شد، حجت­الاسلام علی ندایی، مفسر علوم قرآنی با اشاره به اینکه قرآن کریم بهترین معلم زندگی از طرف خداوند است گفت: در قرآن کریم از جمله در سوره لقمان به عظمت، هدایت و رحمت بودن آن براى مؤمنانى که واجد صفات نیک هستند اشاره شده است.

وی افزود: این سوره، با ذکر عظمت و اهمیت قرآن آغاز مى‏شود و حروف مقطعه در ابتداى این سوره نیز اشاره لطیفى به همین حقیقت است، این آیات که از حروف ساده الفبا ترکیب یافته، چنان محتوایى بزرگ و عالى دارد که سرنوشت انسان­ها را به کلى دگرگون مى‏سازد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه در آیات این سوره به اصل توحید اشاره شده است اظهار داشت: در این سوره سخن از علم گسترده و بى‏پایان خدا و نیز از تسخیر آسمان و زمین و نعمت­هاى وافر پروردگار و نکوهش از منطق بت­پرستانى که تنها بر اساس تقلید از نیاکان در این وادى گمراهى افتادند، سخن مى‏گوید.

ندایی با اشاره به آیه «هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِینَ» خاطرنشان کرد: این آیه هدف نهایى نزول قرآن را بازگو مى‏کند و اینکه هدایت در حقیقت مقدمه‏اى است براى رحمت پروردگار، چرا که انسان نخست در پرتو نور قرآن حقیقت را می­یابد و به آن معتقد مى‏شود و در عمل خود آن را به کار مى‏بندد و به دنبال آن مشمول رحمت واسعه و نعمت­هاى بى‏پایان پروردگار مى‏گردد.

وی با بیان اینکه (لهو الحدیث) در آیات این سوره، مفهوم وسیع و گسترده‏اى دارد تصریح کرد: هرگونه سخنان یا آهنگ­هاى سرگرم کننده و غفلت‏زا و یا گاه شهوت‏انگیز و هوس آلود، باعث می­شود که انسان به بیهودگى، گمراهى و  فساد کشیده شود و همچنین موجب کاهش روزی زندگانی می­شود.

ندایی در تفسیر آیه 10 سوره لقمان اضافه کرد: خداوند در این آیه بار دیگر به زوجیت در جهان گیاهان و قانون جاذبه و دافعه که همچون ستونى بسیار نیرومند اما نامرئى، کرات آسمانى را در جاى خود نگه داشته است اشارهشده است. بنابراین آیه فوق یکى از معجزات علمى قرآن مجید است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.