داورداوردان معاون اداره کل امور عشایری استان اردبیل روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این زمان برگزاری جشنواره روز 15 اردیبهشت ماه ومحل برگزاری آن نیز منطقه مجره خلخال اعلام شده بود که به علت نامساعد بودن شرایط جوی ونیز نامناسب بودن محل انتخاب شده قبلی این جشنواره با یک هفته تاخیر به روز جمعه هفته جاری 22 اردیبهشت ومحل جدید موکول شد.
وی افزود: با توجه به شرایط محیطی، محل جدید برای برگزاری این جشنواره منطقه 'انگان' در حوالی روستای خوجین از توابع بخش مرکزی خلخال ودر فاصله پنج کیلومتری شهر می باشد.
داوردان اجرای برنامه های مختلف از جمله آئین ها و بازی های بومی ومحلی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، محصولات کشاورزی ودامی ،موسیقی، نمایش، برگزاری مسابقات تیراندازی، سوارکاری و اجرای مسابقات خانوادگی را از برنامه های پیش بینی شده در جشنواره ملی عشایر خلخال عنوان کرد.
وی با دعوت از مردم جهت حضور در این برنامه اظهارکرد: این جشنواره با حضور همه عشایر استان اردبیل ومیهمانانی از عشایر سایر استان های کشور وبا همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان خلخال برگزار می شود.
خلخال در جنوب اردبیل واقع می باشد. طی هفته های اخیر جشنواره های عشایر استان در بخش های مختلف در شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان نیز برپزار شده است.
جمعیت عشایر استان اردبیل بیش از 80 هزار نفر و در قالب 15 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده : گیتی طالبی
6018/7119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.