به گفته این کارشناسان علوم ارتباطات و رسانه، وظیفه ذاتی رسانه های گروهی از جمله شبکه های اجتماعی کمک به افکار عمومی در گزینش درست می باشد. این گزینش بی شک با روشنگری، انتقاد سازنده و انعکاس واقعی اخبار و اطلاعات میسر است چیزی که شاید هنوز در دنیای مجازی ما جایگاه خود را بازنیافته است.
محمد نادری کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و امور رسانه ؛ تیمور حسین نژاد مدیر مسئول نشریه شمالغرب و کارشناس رسانه ؛ شهرام محمدی دانشجوی دکتری علوم سیاسی و فعال رسانه ای ؛ عارف شیرزاد کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی و فعال رسانه ای و غلامحسین غاربی دانشجوی دکتری فقه و حقوق و کارشناس رسانه در میزگرد ایرنا اردبیل به تاثیر فضای مجازی در انتخابات و لزوم رعایت اخلاق در این فضا پرداخته اند.

فضای مجازی ، دنیای غبارآلود و ضرورت هوشیاری مخاطبان
.................................................................................
** ایرنا: تاثیر فضای مجازی بر افکار عمومی و نقشی که این پدیده تقریبا نوظهور در تحولات سیاسی و اجتماعی دارد شاید برکسی پوشیده نباشد، اما در یک جامعه اسلامی انتظار بر این است که اخلاق و منش اسلامی و حرفه ای برآن حاکم باشد ، دیدگاه شما در باره وضعیت فضای مجازی در آستانه انتخابات چگونه است؟

* محمد نادری کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی و امور رسانه و مدیر مسئول نشریه همدلی اردبیل:
وضعیت رسانه های اجتماعی تابعی از جامعه است، شبکه های اجتماعی در اختیار مردم است و کاربران آن هم ما هستیم، بنابراین شبکه اجتماعی مبتنی بر نظریه شهروند خبرنگار ایجاد شده ، اما مشکلی که این فضا دارد آن است که با یکسری اطلاعات با منشاء نامعلوم مواجه هستیم.
در فضای مجازی به نظر می رسد که باید ها ونباید ها می بایست رعایت شود، اخلاقیات رعایت شود و تخریب و توهین هم نباشد.
واقعیت این است که همانگونه که در جامعه شایعه، دروغ وتهمت است در دنیای دیجیتال هم همینگونه است، اگر در دنیای حقیقی این امور مذموم است در دنیای مجازی نیز ناپسند است.
البته باید این واقعیت را نیز در نظر داشته باشیم که در مقابل اعجاز رسانه، مخاطب منفعل است و برای رهایی از این وضعیت باید مخاطب ما آگاهی یافته و به تکنیک و فنون تحلیلی مجهز باشد، به گفتاری دیگر مجهز به سواد رسانه ای باشد.

**ایرنا: پس با این وجود به نظر شما تاثیر این فضا در انتخابات پیش رو چگونه خواهد بود؟
* نادری : در این دوره از انتخابات بویژه در انتخابات ریاست جمهوری شاید به گزاف نباشد که بگوییم که فضای مجازی تاثیری سرنوشت ساز دارد؛ اخبار، تحلیل ها ، تصاویر و در نهایت پیام های ویدئویی خاص قطعا تاثیرگذار خواهد بود همچنان که در انتخابات مجلس هم چنین اتفاقی در اردبیل رخ داد و تاثیر خود را هم گذاشت.
نقش فضای مجازی به آن حدی است که در این دوره از انتخابات عمده هزینه های تبلیغاتی بر عهده مردم است و مردم به جای نامزدهای انتخاباتی از طریق فضای مجازی با گوشی های هوشمند انتخابات را رصد می کنند.
به نظر من با وجود فضای مجازی شاهد یک انتخابات پر شور خواهیم بود، اگر در گذشته کاندیداها دنبال ستاد بودند الان خانه های مردم به ستاد تبدیل شده و این جز مزیت های شبکه های اجتماعی است در کنار برخی از معایبی که حتما دارند.
اگر تعریف شبکه اجتماعی را نگاه کنیم می بینیم که رسانه های اجتماعی رسانه هایی هستند تعاملی؛ یعنی ارتباط تعاملی دارند با مخاطبین ودر اینجا مخاطب منفعل نیست، همین تعاملی بودن رسانه های اجتماعی کافی است که تبادل نظر بشود، در این فضا موافقان ومخالفان اعمال نظر می کنند.
مردم الان وقت و حوصله کافی برای مطالعه مقاله های تحلیلی بدلیل سبک زندگی و پراکندگی افکار مخاطب ندارند و به خاطر همین بیشتر از فضای مجازی استقبال می کنند.
کلید واژه ها تعیین کننده شبکه های اجتماعی هستند، حرفه گرایی دررسانه های اجتماعی بسیار موثرتر از رسانه های مکتوب است.

** فضای مجازی موجب سردرگمی مخاطبان و حتی تولید کنندگان محتوا شده است
...................................................................................................

** ایرنا : آقای حسین نژاد دیدگاه شما در مورد تاثیر فضای مجازی، نقش آن در انتخابات آتی و نیز فضای اخلاقی موجود در آن چیست؟
*تیمور حسین نژاد مدیرمسئول نشریه شمالغرب اردبیل :
واقعیت این است که در حال حاضر تعداد کانال ها و گروهها در فضای مجازی آنقدر زیاد شده که نوعی سردرگمی در مخاطب ایجاد کرده است ، به اندازه ای که مخاطب در فضای مجازی سردرگم است تولید کننده هم سردرگم است و فضای ناسالم برآن حاکم است.
متاسفانه در فضای مجازی اخلاقیات رعایت نمی شود و می بینیم فضای مجازی مملو از دروغ ، تهمت وافترا است چیزی که در مطبوعات با توجه به کارکرد و اعتبار کمتر شاهد آن هستیم.
در فضای مجازی شخص ذائقه ذهنی خود را به مردم منتقل می کند وهمین باعث می شود درگیریها در این فضا بیشتر شود چرا که ارتباطات در اینجا چهره به چهره نیست.
در فضای مجازی هرکس حرف خودش را می زند و به نوعی می خواهد نظر خود را غالب کند بنابراین به سختی می توان گفت که فضای مجازی در انتخاب اصلح مردم کمک می کند.
در فضای مجازی آزادی جریان اطلاعات بیشتر از مطبوعات است اما ایراداتی هم دارد که این فضا برای حرکت های پوپولیستی خوب است اما نمی توان گفت فضای مجازی حرکت به سمت توسعه است و درکل معتقدم فضای مجازی جامعه را به قهقرایی برده است.
اگر فضای مجازی را با فضای رسانه های رسمی مقایسه کنیم می بینیم که در فضای مجازی انتقال پیام سریع است، اخبار به صورت آنی به مخاطب می رسد، در فضای مجازی با توجه به اینکه کاربران از یک نهاد وارگان مجوز نگرفته به راحتی می توانند مطالب خود را انعکاس دهند، البته اعتباری که در مطبوعات و رسانه های رسمی است در فضای مجازی نیست یعنی فضاتی مجازی فاقد سند و اعتبار است و تولید محتوا هم معمولا به صورت غیر حرفه ای صورت می گیرد.
یکی از مزیت های اصلی مطبوعات و رسانه ها در این است که در آنها نهاد نظارتی وجود دارد و سریع هم کنترل می شود اما در فضای مجازی تشویش اذهان عمومی زیاد است.
در موضوع انتخابات فضای مجازی شاید تاثیر آنی داشته باشد اما معتقدم که با توجه به محتوای غنی که در مطبوعات و رسانه های حرفه ای تولید می شود و بازنشری که مطالب آنها در فضای مجازی دارند تاثیرگذارییش بیشتر و ماندگار تر می باشد چون دارای اعتبار است.

تاثیر 50 درصدی فضای مجازی در انتخاب مردم
..........................................................

** ایرنا: آقای شیرزاد دوستان به نوعی معتقد به تاثیر فضای مجازی در انتخابات بودند و در باره فضای حاکم بر آن نیز نظریاتی داشتند ، نظر شما دراین باره چیست ؟
*عارف شیرزاد کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی و مدیرمسئول نشریه فروغ آذربایجان :
فضای مجازی یک فضای گفتمان رسانه ای و فرهنگی است، فضای مجازی به خانه ها وارد شده و دیدیم که در انتخابات مجلس هم تاثیرخود را نشان داد، فضای مجازی حداقل 50درصد می تواند در انتخابات تاثیرگذار باشد.
رسانه های اجتماعی گفتمان دو سویه بین مردم ونخبگان است که می توانند به تمام مخاطبان خدمات دهند چرا که همه اقشار جامعه در آن فضا عضو هستند.
متاسفانه با این تاثیر و نقش مهم ، باید گفت اخلاق در فضای مجازی رعایت نمی شود و مطالبی در فضای مجازی منتشر می شود که حاوی تهمت وافترا می باشد.
تاثیر شبکه های اجتماعی آنی وزودگذرمی باشد حالا ممکن است درحافظه ها حک شود و برای مرحله بعدی اثر بگذارد ، ممکن است اثرش ازبین رود وممکن است ماندگار هم بشود.
اگر جامعه را به سه قسمت تقسیم کنیم یک قسمت نخبگان است، یک قسمت دیگر همگان وبعدی هم توده مردم است، در فضای مجازی عمدتا بحث روی رای خاکستری در توده مردم است و تلاش می شود با حرکت های پوپولیتسی رای توده جلب شود و دراین میان باید ببینیم توده تحت تاثیر کدام تبلیغات قرار می گیرند.

** فضای مجازی تاثیرگذار اما ناسالم است
..............................................................

** ایرنا : آقای محمدی بعنوان یک فعال سیاسی و رسانه ای نظر شما در باره فضای حاکم بر شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر انتخابات چیست ؟

*شهرام محمدی، دانشجوی دکترای علوم سیاسی و فعال سیاسی و رسانه ای :
فضای مجازی در انتخابات بی شک تاثیرگذار است و در این دوره از انتخابات فضای مجازی و تلویزیون نقش آفرینی می کنند. اما باید گفت که فضا در شبکه های اجتماعی فضای سالمی نیست چرا که تخریب، توهین ، شایعات و جنگ روانی در فضای مجازی در ایام انتخابات بیشتر شده و باید احزاب وفعالان سیاسی ورود پیدا کنند تا فضای موجود تلطیف شود.
رسانه های مکتوب هم به نظر من نباید خود را در غربت نگه دارند چرا که تاثیرگذاری مطبوعات هم به نوبه خود بیشتر است وفعالین این حوزه هم می توانند در سالم سازی فضای انتخابات کمک کنند .

** ایرنا : و نظر شما آقای غاربی بعنوان بعنوان حسن ختام این بحث ؟
* غلامحسین غاربی ، دکتری فقه و حقوق اسلامی و فعال سیاسی و رسانه ای:
اگر بررسی کنیم امروز می بینیم که مردم بیشتر به فعالیت درفضای مجازی روی آورده اند، بنابراین مردم اخبار خود را از فضای مجازی دنبال می کنند اما یکسری ایراداتی هم این فضا دارد وآن هم ناسالم بودن آن است.
عدم تبیین قوانین در فضای مجازی باعث شده شاهد ضعف های عمده در فعالیت آن باشیم که باید این ضعف ها با کنترل و رصد بیتشر برطرف شود.
نقش فضای مجازی در انتخابت پررنگ است و رسانه های مکتوب هم همچنانکه درگذشته اثرگذار بودند باید انفعالی برخورد نکنند و بی شک می توانند تاثیر بیشتری در تنویر افکار عمومی داشته باشند.

**ایرنا : با تشکر از دوستان که وقت خود را در اختیار متا قرار دادند.
مصاحبه : یعقوب شاددل / سیفعلی موسی زاده ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.