به گزارش خبرنگار ایرنا ، صادق زیباکلام عصر چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی افزود : با این اقدام باارزش دولت تدبیر و امید اجازه نداد کشور بیشتر از این درمصیبت های ناشی از بحث های مربوط به بحران هسته ای گرفتار شود.
وی بیان کرد: اصولگرایان با بهانه های مختلف و بی اساس از ابتدا تا پایان مذاکره ها با طرف های غربی و نیز پس از توافق نهایی برجام با توسل به شیوه های گوناگون و ازجمله تشکیل اجتماع های موسوم به دلواپسان و از تریبون های متعددی که در اختیار دارند ابراز مخالفت می کردند و بطور دایم از امتیاز دادن ایران به طرف های غربی سخن به میان آورده و اتهام خیانت به طرف های ایرانی در پای مذاکره می زدند.
زیباکلام از این مخالفان برجام با عنوان کاسبان تحریم یاد و تشریح کرد : ناگهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک فرد به نام دونالد ترامپ به پیروزی رسید که با تمام وجود مخالفتش را با برجام اعلام کرد و این واقعیت نشان داد که اگر ایران به طرفهای غربی امتیاز داده پس چرا رییس جمهور جدید آمریکا به شدت مخالفت آن است.
زیبا کلام در ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت یازدهم هم گفت : آقای روحانی توانست پاسخ های مناسب و درست به بعضی سوال های اقتصادی بدهد و اما در بعضی دیگر از سوال ها نتوانست جواب درست بدهد.
وی رساندن رشد اقتصادی کشور از منفی پنج در زمان ابتدای کار دولت تدبیر و امید به بالای پنج در زمان حاضر و کاهش نرخ تورم از 40 درصد به کمتر از 15 درصد را از موفقیت های اقتصادی این دولت دانست و در عین حال افزایش نرخ بیکاری و سایه سنگین رکود بر صنعت و تولید را از نکات منفی اقتصاد کشور ذکر کرد.
وی با یادآوری اینکه دولتی بودن اقتصاد ایران و اینکه از زمان وقوع انقلاب صنعتی در ساال 1750 میلادی در اروپا تاکنون اقتصاد هیچ کشوری که دولتی بوده نتوانسته است موفقیت به دست آورد بیان کرد : به همین خاطر اقتصاد ایران ناکارآمد و فاسد می باشد و از سر و روی آن بطور مرتب فساد می بارد و این به هیچ دولت و جریان سیاسی هم مربوط نمی شود و در همه دولت ها چنین بوده است.
زیبا کلام در ارتباط با کارنامه دولت یازدهم در حوزه فضای سیاسی و جامعه مدنی ایران گفت : پس از حوادث تلخ سال 88 نیز فضای دانشگاهی را ماتم فرا گرفته و حتی یک تشکل دانشجویی فعالیت نداشت و درب انجمن های دانشجویی بسته شده بود.
وی ادامه داد : اکنون شاهد فضای آزاد سیاسی در دانشگاهها هستیم و ازسوی دیگر در سایر حوزه ها مانند آزادی بیان و عقیده و فعالیت آزاد رسانه ها و فضاهای مجازی نیز پیشرفت های غیرقابل انکار به وجود آمده اند که نمی توان آن را با فضای حاکم در دولت گذشته مقایسه کرد.
زیبا کلام همچنین با اشاره به اهمیت آرای خاکستری در جامعه گفت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه به شرکت و یا عدم شرکت افرادی که باید رایشان را خاکستری دانست بستگی دارد.
او اضافه کرد:آرای خاکستری به رای افرادی مربوط است که از عملکرد دولت کنونی و نامزدهای منتسب به جریان های اصلاحات و اصولگرا راضی نیستند و تمایل چندانی به حضور در پای صندوق های رای ندارند.
وی با بیان اینکه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری بین پنج تا 10 میلیون نفر و اصلاح طلبان بین 10 تا 15 میلیون نفر رای دارند اظهار کرد : روی رای این افراد نمی توان برای پیروزی نامزد مورد حمایت یک جناح حساب کرد بلکه در شرایط کنونی کشور همان صاحبان آرای خاکستری که رقمی بین 15 تا 20 میلیون نفر را شامل می شوند نتیجه این انتخابات را می توانند تعیین نمایند.
او اکثریت دارندگان رای خاکستری در ایران را افراد حامی جریان اصلاح طلبی دانست و گفت : درصورتی که این افراد بنابه علت و یا عواملی پای صندوق های رای حاضر شوند باید منتظر حماسه ای مانند آنچه که در دوم خرداد ماه سال 1376 در ایران اتفاق افتد بود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که فضای سیاسی انتخابات ایران در وضعیت کنونی در شرایطی قرار دارد که آرای افرادی که تمایل به حضور در پای صندوق های رای ندارند در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار است افزود : کارهای زیادی برای ما طرفداران اصلاحات هست که باید در دو هفته باقی مانده انجام دهیم و آن تلاش برای تغییر تصمیم این افراد و تشویقشان به شرکت در انتخابات می باشد.
زیباکلام در عین حال بیان کرد : البته ما از این افراد انتظار غیرواقع بینانه برای حضور اجباریشان در پای صندوق های رای نداریم و بطور یقین در فضای کنونی و مدت باقی مانده نباید انتظار داشته باشیم که درصد بالایی از این افراد در انتخابات رای بدهند اما اگر حدود 20 تا 30 درصدشان رای دهند آقای روحانی بطور قطع با حدود 20 میلیون رای دوباره عهده دار ریاست جمهوری ایران خواهد بود.
وی به هواداران جریان اصلاح طلبی توصیه کرد که برای تفهیم موضوع به افرادی که بنابه باورشان می گویند آیا در این چهار سال آقای روحانی چه کاری برای کشورمان کرد بگویند : اگر می خواهید ایران دوباره به فضای سال های 1384 تا 1392 بازنگردد باید بطور قطع روز 29 اردیبهشت ماه جاری در پای صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری حاضر شده و رای خود را به نفع نامزد مورد حمایتتان درون صندوق بیاندازید.
خبرنگار: مسعود وسیله ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.