عدیل سروی روز دوشنبه افزود: پیش از آن میزان تولید سویا در استان بیش از 30 هزار تن بود و تلاش بر این است سطح زیر کشت دانه های روغنی در استان افزایش یابد.
وی همچنین گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط کمیته بذر استان کل بذر مورد نیاز گندم و جو در داخل این استان تولید می شود به گونه ای که این میزان تولید سال 94 بیش از 27 هزار تن و در سال 95 بیش از 32 هزارو 500 تن بوده است .
سروی افزود: وضعیت تولید گندم در این استان بهبود یافته و به دلیل استفاده از ارقام پرمحصول و مقام به آفات و امراض و بکارگیری توصیه های ترویجی توسط بهره برداران و مراقبت های اصولی و فنی در مراحل کاشت و داشت و برداشت و پراکنش های مناسب بارندگی شاهد موفقیت های خوبی در تولید این زراعت بودیم.
سروی تشریح کرد: در سال 94 بیش از 513 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد که این میزان خرید در سال 95 نیز با افزایش چشمگیر و قابل توجهی به 572 هزار تن رسید.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او افزود: پیش بینی در سال زراعی جاری نیز این است که با تلاش بهره برداران و دست اندرکاران تولید به خرید تضمینی گندم بیشتر از سال های گذشته دست یابیم.
میزان کل اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی استان اردبیل 778 هزار هکتار است که رتبه اول کاربری کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.