به گزارش ایرنا ، علی علایی روز یکشنبه در جلسه کارگروه پسماند خلخال افزود: در حالی که مطالعات سایت جدید زباله های این شهر از سال 82 آغاز و پس از صرف وقت و هزینه در سال 88 پایان یافته و امسال نیز 6 میلیارد ریال برای عملیات اجرایی راه اندازی این سایت در محلی مناسب و دور از شهر اعتبار ملی و استانی تخصیص یافته مخالفت اهالی 2 روستای یلوجه و شیخ جانلو با اجرای این پروژه مانع از راه اندازی سایت جدید و انتقال زباله های شهر به محل جدید شده است.
وی گفت: هم اکنون روزانه بیش از 70 تن زباله در خلخال تولید و به محل دفن زباله ها در مجاورت منطقه مسکونی انتقال داده می شود و نگهداری هزاران تن زباله رو باز در محلی چسبیده به شهر علاوه بر تهدید بهداشت عمومی و سلامتی شهروندان آلودگی زیست محیطی باغ های مجاور محل دفن زباله ها و مناطق مسکونی مشرف به شهر در منطقه کرنو این شهر را بهمراه دارد.
او اظهار کرد: تعطیلی این محل و انتقال زباله ها به محل و سایت جدید انتخاب شده از خواسته های به حق و مکرر شهروندان برای برطرف شدن این معضل بزرگ اجتماعی خلخال است.
علایی گفت: پس از پایان مطالعات طرح راه اندازی سایت جدید زباله ها شهر در محلی مناسب در حوالی روستاهای شیخ جانلو و یلوجه از توابع بخش مرکزی خلخال شهرداری برای تملک اراضی ملی به مساحت 19 هکتار با پرداخت 360 میلیون ریال به اداره منابع طبیعی اقدام و علاوه بر تملک زمین 800 میلیون ریال فنس برای حصار کشی سایت جدید زباله ها خریداری کرده است.
او تشریح کرد: پس از گذشت مدت ها از این کار مخالفت اهالی این 2 روستا مانع از اجرای این پروژه مهم و حیاتی شهرداری شده است.
وی با بیان اینکه در صورت اجرایی نشدن طرح سایت جدید زباله ها در محل انتخاب شده و مورد تائید شورای سلامت و امنیت غذایی استان تا پایان سال مالی امسال 6 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته برای اجرای این طرح بازگشت خواهد شد افزود: در سایت جدید زباله های شهر خلخال علاوه بر دفن بهداشتی و پوشش کامل زباله ها تفکیک زباله در محل ، تولید کمپوزیت و کمپوس و کارهای مربوط به بازیافت زباله ها نیز پیش بینی شده است.
شهردار خلخال گفت: با راه اندازی محل جدید دفن زباله های علاوه بر انتقال زباله ها شهر زباله شهرهای کلور ، هشجین و روستاهای بزرگ و پرجمعیت این شهرستان نیز به این محل انتقال و از آلودگی های زیست محیطی ناشی از پراکندگی زباله های روستایی در منطقه به صورت منطقی و اصولی جلوگیری خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم اجرای پروژه های شهرداری توام با جلب رضایت عمومی مردم افزود: با توجه به صدور مجوزهای لازم از سوی دستگاه های اجرایی و امنیتی ذیربط استان برای تسریع در عملیات اجرایی سایت جدید زباله های شهر خلخال و حل این معضل اجتماعی ، شهرداری خواستار حل مسالمت آمیز این موضوع و اجرای طرح بدون کمک از قوه قهریه است.
وی گفت: شهرداری در صورت ادامه روند مخالفت و کارشکنی اهالی 2 روستای یاد شده با کمک قانون اقدام به اجرای طرح و حل معضل اجتماعی بزرگ شهر خواهد کرد.
علایی اظهار کرد: محل سایت جدید زباله های شهر خلخال محلی مناسب ، دور از مناطق مسکونی روستایی و شهری و در سطح اراضی ملی تحت مدیریت منابع طبیعی عاری از هرگونه کشت محصولات کشاورزی بوده و مخالفت و دلیل منطقی از سوی اهالی 2 روستای یاد شده برای مخالفت با اجرای طرح به شهرداری خلخال ارائه نشده است.
وی با دعوت از مردم روستاهای شیخ جانلو و یلوجه برای همکاری با شهرداری در اجرای طرح سایت جدید دفن زباله های شهر خلخال افزود: در صورت همکاری اهالی شهرداری نیز در اجرای پروژه خواسته اهالی را لحاظ خواهد کرد.
احمد قنبری ، بخشدار مرکزی خلخال نیز در این جلسه گفت: برای اجرای سایت جدید زباله ها یک میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات دهیاری ها برای کمک به شهرداری و اجرای این طرح و انتقال زباله ها روستاهای بزرگ بخش مرکزی به این محل تخصیص یافته است.
خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.