عدیل سروی روز شنبه در نشست تخصصی کمیته اصلاح الگوی کشت در جمع کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی استان افزود: این سازمان در زمینه اصلاح و تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و کاهش اثرات تغییر اقلیم بر عملکرد محصولات کشاورزی فعالیت های شاخص و مهمی در دست اجرا دارد.
او توزیع 100 دستگاه ادوات کشاورزی حفاظتی با تخصیص 6 میلیارد و 560 میلیون ریال از محل اعتبارات بلاعوض برای مقابله با خشکسالی و کاهش هزینه تولید را از جمله این اقدامات ذکر کرد.
او گفت: برای مقابله با بحران خشکسالی در سال زراعی جاری عملیات کم خاکورزی و بی خاکورزی در زراعت گندم به میزان 15 هزار و 500 هکتار و گندم دیم به 69 هزار هکتار انجام شد.
وی افزود: 11 سایت تحقیقی ترویجی در منطقه با عنوان کشت انتظاری سیب زمینی در دشت اردبیل اجرا شد که هدف از اجرای این طرح ها استفاده حداکثری از بارش های زمستانی و حداقل استفاده از سفره آبهای زیرزمینی برای تولید این محصول است.
سروی اظهار کرد: همچنین استفاده از سیستم آبیاری موسوم به تیب در زمینه این زراعت با جدیت دنبال می شود ، این شیوه آبیاری در این زراعت بازده بیش از 75 درصد را به دنبال دارد و با استفاده اصولی از منابع آبی می توان به حداکثر تولید در واحد سطح دست یافت.
وی گفت: امسال 110 تن بذر علوفه از جمله ماشک ، خلر ، قره یونجه و یونجه همدانی در بین متقاضیان پخش شده که قدم موثری در مقابله با بحران کم آبی و افزایش تولید و بهبود وضعیت دامپروری در منطقه است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، وی توسعه کشت پائیزه انتظاری حبوبات با هدف استفاده بهینه از نزولات آسمانی و مقابله با خشکسالی در سطح 6 هزار هکتار را دیگر اقدامات این سازمان در راستای سیاست تغییر الگوی کشت دانست و گفت: از شرکت های دانش بنیان تحقیقاتی و اجرایی که برای تولید بذور مناسب برای شرایط کم آبی فعالیت کنند حمایت می شود و امیدواریم با فعال شدن بخش خصوصی شاهد تحقق اهداف سیاست تغییر الگوی کشت با محوریت استفاده بهینه از منابع آبی در استان باشیم.
میزان کل اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی استان اردبیل 778 هزار هکتار است که رتبه اول کاربری کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
پارسال برای دومین سال پیاپی در این استان رکورد تولید گندم شکسته شد و با تولید بیش از از 740 هزار تن گندم و خرید 550 هزار تن از آن از رتبه 11 به 4 کشوری ارتقا یافت.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.