محمد حسنی روز پنجشنبه مهم ترین چالش در بخش کشاورزی را محدودیت منابع آب ناشی از کاهش نزولات جوی و استفاده بی رویه از این منابع در سال های گذشته دانست و افزود: به لحاظ ماهیت بخش کشاورزی ، بیشترین آب در این بخش مصرف می شود.
او گفت: توزیع زمانی و مکانی بارندگی منطبق با نیازهای این بخش نبوده و در جبران نیاز آبی بخش خیلی کارساز نیست.
وی تشریح کرد: جهاد کشاورزی نمین در سال های اخیر نسبت به توسعه پروژه های آبیاری تحت فشار در کنار سایر مسائل به زراعی و به نژادی گام های موثری برداشته است.
او افزود: با اجرای آبیاری تحت فشار به روش های تیپ و بارانی، توسعه کشت ارقام زراعی با نیاز آبی کمتر (غلات، کلزا، زعفران) و کشت مستقیم غلات و سیب زمینی در مجموع بیش از هفت میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.
به گزاش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی نمین ، حسنی افزود: با هدف ترغیب و ترویج کشاورزان برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری اقداماتی از جمله برگزاری کلاس و کارگاه های آموزشی در روستاهای تابعه ، تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی ، برگزاری کلاس بازآموزی برای کارشناسان ذیربط و علاوه بر آنها تشکیل گروه برای آسیب شناسی عوامل بازدارنده توسعه روش های نوین آبیاری ، شناسایی مناطق مستعد توسعه آبیاری تحت فشار و تشکیل جلسات کارشناسی برای ارائه راهکارهای ممکن انجام شده است.
وی گفت: با توجه به تمهیدات دولت و تخصیص تسهیلات مناسب بلاعوض و اقدامات موثر انجام شده انتظار بر این است زارعان از این فرصت نهایت بهره برداری را کرده و اراضی خود را به سیستم های نوین آبیاری مجهز کنند.
شهرستان نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.