بهلول تکلوی روز چهارشنبه افزود: از این تعداد بیش از 21 هزار مورد مربوط به گاوهای اصیل و بیش از 12 هزار مربوط به دام های سنگین دورگ و بومی روستایی است که در مقایسه با سال 94 حدود 8.2 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: از این تعداد پنج هزار و 27 مورد تلقیح با اسپرم گاو دو منظوره شیری - گوشتی و سیمنتال بوده که در مقایسه با آمار سال 94 حدود 10 برابر شده و همچنین با خرید و توزیع اسپرم گاومیش ایتالیایی 472 مورد گاومیش تلقیح شده که نقش مهمی در بهبود عملکرد دام های بومی و افزایش تولید و درآمد دامداران روستایی و اقتصادی کردن این حرفه می تواند ایفا کند.
وی اظهار کرد: تلقیح مصنوعی به عنوان رکن اصلی اصلاح نژاد دام های سنگین روستایی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین روش های بهبود عملکرد دام های بومی و افزایش تولید و درآمد دامداران است.
او از مهم ترین مزایای تلقیح مصنوعی را افزایش تولیدات دامی ، کاهش هزینه های تولید ، افزایش ارزش ژنتیکی دام ها ، حذف هزینه نگهداری گاو نر ، پیشگیری از بیماری های تولید مثلی و امکان انتخاب اسپرم بهترین گاوها دانست.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او گفت: پروژه تلقیح مصنوعی دام سنگین جز اولویت های اصلی معاونت بهبود تولیدات دامی استان و کشور قرار گرفته و بطور جدی پیگیری می شود.
افزایش روزافزون جمعیت و نیاز فزاینده به فرآورده های دامی برای تامین سلامت و امنیت غذایی کشور از یک طرف و محدودیت منابع موجود بویژه وضعیت پوشش گیاهی مراتع و چراگاهها و پایین بودن بازده اقتصادی دام های بومی در سامانه پرورش روستایی از طرف دیگر باعث شده تا بکارگیری اصول علمی و یافته های نوین مدیریتی در پرورش دام امری ضروری باشد.
بیش از پنج میلیون واحد دامی در استان ظرفیت های دامی استان را تشکیل می دهد که 2 میلیون واحد آن سبک ، سه میلیون واحد دامی سنگین رقم تولیدات گوشت قرمز را به میزان 34 هزار تن ، گوشت سفید 38 هزار تن ، شیر خام 264 هزار تن ، عسل 6 هزار تن و تخم مرغ هشت هزار تن در استان رسانده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.