آرام حلیم روز یکشنبه در جلسه بررسی واگذاری اراضی پایاب سد خدا آفرین در حوزه بیله سوار افزود: در جریان سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به استان اردبیل و عنایات رهبر معظم انقلاب یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی و شبکه‌ های اصلی و فرعی و زهکشی و طرح‌ های متناظر این استان از صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.
او با اشاره به اینکه 42 هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین در حوزه شهرستان بیله سوار است گفت: عملیات اجرایی طرح پایاب سد خداآفرین با پیشرفت فیزیکی 55 درصد به سرعت در حال انجام است.
وی اظهار کرد: 62 هزار هکتار از اراضی بیله سوار و پارس آباد زیرپوشش شبکه آبیاری پایاب این سد قرار دارد که با احتساب کشت ثانویه این رقم به نزدیک 100 هزار هکتار در یک سال زراعی می رسد.
وی افزود: تغییر روش های آبیاری سنتی به مدرن و گسترش شیوه های آبیاری قطره ای و بارانی در زمین های زیر کشت شهرستان آغازی برای سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان خواهد بود که با تکمیل این پروژه برای 30 هزار نفر اشتغال زایی فراهم خواهد شد.
حلیم ادامه داد: در راستای واگذاری اراضی پایاب سد خداآفرین جلسه کمیته شناسایی و پالایش در این شهرستان تشکیل و قرار شد که افراد واجد شرایط طبق مقررات جاری با اولویت قرار دادن عشایری بودن و ساکن بودن و مد نظر قراردادن سایر فاکتورهای مرتبط با موضوع آن اراضی به آنها واگذار شود.
او گفت: طرح پایاب سد خداآفرین یکی از ماندگارترین طرح های آبی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال خواهد بود که علاوه بر اینکه توسعه اقتصادی منطقه را به همراه دارد خیر و برکت را برای عشایر و روستاییان فراهم خواهد کرد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بیله سوار ، وی همچنین با اشاره به اینکه 700 پرونده در زمینه تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی در مراجع قضایی در حال بررسی است افزود: امسال 59 پرونده تخلف ساخت و ساز آلونک در اراضی ملی تشکیل و 130 مورد پرونده آلونک های غیرقانونی نیز شناسایی شده است.
وی بر لزوم هماهنگی و همکاری اعضای کمیته واگذاری اراضی پایاب تاکید کرد و گفت: اجرای طرح پایاب سد خداآفرین در راستای مهار آبهای مرزی و استفاده بهینه از مدیریت آب در کشور و همچنین استفاده حداکثری از منابع آبی و خاکی است و مدیریت بر منابع آب یکی از راهبردی ترین سیاست ها برای تحقق شعار 'اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال' است.
فرماندار بیله سوار خواستار آشنا کردن عشایر با اقدامات دولت در حوزه اراضی پایاب سد خداآفرین شد و افزود: در اجرای این پروژه ، روحیه عشایری حفظ شده و عشایر نقش اصلی را در توسعه پایدار منطقه برعهده خواهند گرفت.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.