به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عباس سلیمی عصر امروز در پایان ششمین نشست مجمع اساتید قرآنی استان اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمایتهای مالی از فعالیت‌های قرآنی بسیار مختصر بوده و متاسفانه مسئولین دولتی و مجلس هنوز به این باور نرسیده‌اند که قرآن را در اولویت نخست برنامه‌های تعیین شده برای ملت قرار دهند و شاهد این موضوع هستیم  که هر سال اعتبارات بسیار متفاوتی که بسیار اندک است به فعالیتهای قرآنی تخصیص می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که قرآن لازمه حیات طیبه است، افزود: مبلغ 10 میلیارد تومان برای امسال به فعالیتهای قرآنی اختصاص داده شده که در صورت تقسیم این اعتبار به تمامی شهرهای کشور تقریبا از این اعتبار هیچ چیزی باقی نمی‌ماند و درصد بسیار ناچیزی به مراکز استانی و شهری تخصیص می‌یابد.

عضو هیئت امنای دارالقرآن کریم کشور با اشاره به این‌که این اعتبار جوابگوی فعالیتها و برنامه‌های قرآنی نخواهد بود، گفت: نتیجه این بی‌توجهی و در اولویت قرار ندادن قرآن این می‌شود که باید چند برابر این مبلغ هزینه کرد تا نگهداری زندانیان در زندانهای کشور انجام شود و بیش از 15 میلیون پرونده نیز در قوه قضائیه مورد رسیدگی باشد.

سلیمی تصریح کرد: دین‌گریزی و دین‌هراسی نتیجه توجه نکردن به کلام قرآن است که هم‌ جامعه قرآنی، دولت، حکومت و تمامی نهادهای قرآنی باید اولویت نخست خود را توجه به برنامه‌های قرآنی قرار دهند که امیدواریم شاهد این موضوع باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر همت و غیرت خیران و خود اهالی قرآن است که بدون دل بستن به بودجه دولتی با کمک یکدیگر و افراد خیر فعالیتها و برنامه‌های قرآنی را اداره می‌کنند که این موضوع بسیار باارزش بوده و سبب ترویج فرهنگ قرآنی در سطح کشور می‌شود.

سلیمی اظهار کرد: وضعیت قرآنی کشور در رابطه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیشرفتهای بسیار زیادی داشته است ولی در رابطه با جایگاه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و نیازمند اقدامات و همکاری مجموعه‌های مرتبط در این زمینه هستیم.

وی گفت: در رابطه با این‌که حوزه قرآنی در کشور به نقطه مطلوب برسد باید به صورت صادقانه و خالصانه یک همدلی و انسجام بین تمامی سازمانها، نهادها و متولیان امور قرآنی کشور ایجاد شود که در این حوزه نتوانستیم مواردی که در شان قرآن است را بشناسیم، معرفت پیدا کرده و به دیگران ارائه کنیم.

عضو هیئت امنای دارالقرآن کریم افزود: اقدامات مناسب در رابطه با برخی حوزه‌ها مثل حفظ و قرائت، مسابقه، برگزاری نمایشگاههای قرآنی و اعزام نفرات به مسابقات مهم انجام شده که متاسفانه اکثر فعالیتها فقط در این حوزه‌ها خلاصه شده و این در حالی است که مقدمه تمامی این فعالیتها درک فهم  قرآن و حرکت به سوی قرآنی شدن است.

سلیمی تصریح کرد: در رابطه با عمل به کلام خدا در کشور نمره قابل قبولی نداریم، چرا که اگر قرآن را فهمیده بودیم و به طور مناسب در جامعه رواج پیدا می‌کرد شاهد هنجارها و آسیبهای اجتماعی نبودیم و این موضوع قابل توجه است که ترویج فرهنگ قرآنی سبب کاهش آسیبهای اجتماعی می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت بالای قرآن در مورد هدایت افراد بهره‌مند شویم و تحقق این موضوع نیازمند یک عزم عموم است که البته در این راستا حمایتهایی از طرف دولت، حکومت و سایر مراکز فرهنگی انجام شده ولی تا رسیدن به نقطه اید‌ه‌آل قرآنی فاصله زیادی داریم.

عضو هیئت امنای دارالقرآن کریم افزود: آموزش فهم قرآنی باید از سنین ابتدایی و مدارس به طور گسترده‌تر با تخصیص اعتبارات مناسب به دانش‌آموزان و نسل جدید این کشور ارائه شود تا این کودکان با فهم قرآنی بزرگ شده و برای جامعه خود مفید باشند که در این صورت اگر شخصی با اندیشه قرآنی بزرگ شود در واقع در جامعه آسیب اجتماعی یا هنجاری از سوی وی رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621723
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.