فرماندار شهرستان بیله سوار توجه به مدیریت صحیح پسماند و استفاده ازروش‌های علمی و نوین در این زمینه را یکی از امور زیربنایی جهت توسعه هر منطقه دانست.

 به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، آرام حلیم در جلسه کمیته مدیریت پسماند شهرستان بیله سوار با بیان اهمیت توجه به مقوله پسماندها، گفت: مدیریت در تولید، جمع آوری و بازگشت پسماند به چرخه طبیعت سه اصل مهم در فرایند پسماند است.

وی توجه به مدیریت صحیح پسماند و استفاده ازروش‌های علمی و نوین در این زمینه را یکی از امور زیربنایی جهت توسعه هر منطقه دانست و عنوان کرد: تشکیل کارگروه مدیریت پسماند شهرستان خود بیانگر اهمیت این موضوع است و باید برای رسیدن به اهداف این کار گروه تمامی مصوبات آن با جدیت تمام مورد توجه و پیگیری و اجرا قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به وظایف شهرداری در خصوص جمع آوری و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها در سطح شهرستان، تصریح کرد: شهرداری‌ها باید نسبت به تعیین یک محل مناسب جهت ساماندهی و انتقال زباله‌های شهری و نخاله‌های ساختمانی با تائید محیط زیست اقدام نمایند.

حلیم افزود: باید تدابیری اتخاد شود و از طریق محیط زیست و جهاد کشاورزی اطلاع رسانی شود تا کشاورزان پس از استفاده از کودهای شیمیایی و سموم آنها پسماند این مواد را در محل‌های مناسب و تعیین شده دفن یا امحا کنند.

 وی افزود: جمع‌آوری پسماند روستایی به خصوص در مسیر جاده‌های بین روستایی باید در اولویت بخشداران و دهیاران قرار گیرد و دهیاران نسبت به جمع‌آوری پسماند روستایی اقدام نمایند.

حلیم با اشاره به اینکه با کشتارگاه‌هایی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند باید برخورد شود، افزود: تأمین گوشت سالم و بهداشتی به عوامل مختلفی وابسته است که وجود کشتارگاه‌های بهداشتی و مناسب یکی از مراحل تحقق سلامت گوشت مصرفی جامعه می‌باشد.

فرماندار بیله سوار در ادامه با اشاره به اینکه مجوز راه‌اندازی کارخانه آسفالت در شهرستان فراهم است، افزود: استعلامات از محیط زیست و منابع طبیعی تائید شده است و این کارخانه در سه راه خروسلو راه‌اندازی می‌شود. حلیم در ادامه عنوان کرد: طرح مطالعه مدیریت پسماند شهر جعفرآباد بصورت کارشناسی مطالعه شده است و حدود 60 درصد پسماند این بخش را زباله‌های خانگی تشکیل می‌دهد و شش مکان جهت تعیین محل دفع زباله‌ها در این طرح پیشنهاد شده است که از طریق کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مورد بررسی کارشناسی و موقعیت سنجی نهایی قرار خواهد گرفت.

 وی آموزش و ارتقای آگاهی شهروندان و همچنین ترویج فرهنگ تفکیک زباله به طور مشخص را از عوامل مهم مدیریت پسماند در شهرستان عنوان کرد و افزود: 72 درصد پسماند خانگی پسماندهای غذایی هستند و 8 درصد نیز پسماندهای پلاستیکی که در صورت مدیریت صحیح و استفاده از تکنولوژی می‌توان به بازیافت و یک منبع درآمد تبدیل شود.

 رحیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیله‌سوار نیز گفت: برای نخستین بار در استان اردبیل کمیته تخصصی مدیریت پسماند کشاورزی و پسماند پزشکی به صورت مجزا و زیر نظر کارگروه مدیریت پسماند شهرستان تشکیل شده است و برنامه‌ریزی‌های جامعی جهت نظارت بر پسماندهای کشاورزی و پزشکی صورت می‌گیرد.

وی بر لزوم تلاش جهاد کشاورزی در حوزه فرهنگ‌سازی میان کشاورزان تأکید کرد و افزود: دومین دوره آموزشی مشترک نمایندگی حفاظت محیط زیست و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار در راستای وظایف کمیته پسماند کشاورزی بمنظور کاهش اثرات زیست محیطی پسماند کشاورزی در این شهرستان برگزار شد و کارشناسان ادارات حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار، در خصوص لزوم کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و جایگزینی آن با روش های متناسب با معیارهای زیست محیطی از جمله کنترل بیولوژیک و کودهای آلی مطالبی را ارائه کردند.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیله ‌سوار عنوان کرد: عمده مناطقی که شاهد پسماند کشاورزی در آن هستیم، کانال‌های آب، جالیزها و استفاده از نایلون در کشت محصولات این اراضی است که علیرغم تذکرات فراوان مبنی بر جمع آوری این نایلون‌ها، همچنان در طبیعت رها می‌شود. رحیمی از آمادگی اکیپ‌های نظارتی این اداره در کل شهرستان خبر داد و گفت: در صورت بروز مشکل در این حوزه اکیپ‌های محیط زیست به صورت قانونی ورود پیدا می‌کند اما اولویت ما فرهنگ‌سازی حفاظت از آب و محیط اطراف میان مردم است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.