بهروز هنرمند روز یکشنبه درجلسه شورای عشایری خلخال افزود:شهرستان های خلخال،سرعین و مشگین شهر به عنوان سه شهرستان آزمونه استان برای برگزاری جشنواره های ملی کوچ عشایر انتخاب شده اند وجشنواره سال 96 این استان به میزبانی خلخال دراردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه استان اردبیل در برگزاری جشنواره های عشایری رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده، افزود: با توجه به وجود جاذبه های گردشگری خلخال ونیز تنوع زندگی عشایری در این شهرستان پیش بینی می شود جشنواره ملی کوچ عشایر در بهترین شرایط ممکن برگزارشود.
وی از تخصیص 700 میلیون ریال برای برگزاری این جشنواره در بهار سال آینده خبرداد وافزود: با توجه به حضور عشایر مختلف کشور دراین جشنواره انتظار می رود فرمانداری خلخال نیز با تخصیص اعتبار لازم در برگزاری این جشنواره ملی کمک کند.
هنرمند با اشاره به نقش تولید دامی عشایر استان اردبیل در تامین لبنیات وپروتئین مصرفی اهالی استان گفت: درحال حاضر15 هزار خانوارعشایری با بیش از 80 هزار نفر جمعیت تامین 30 درصد از لبنیات وپروتئین مصرفی شهروندان اردبیلی را برعهده دارند.
وی بیان کرد:عشایر خلخال نیز با یک هزارو 300 خانوارعلاوه بر تامین پروتئین ولبنیات مصرفی این شهرستان 50 درصد از صنایع دستی این شهرستان را نیز تولید می کنند.
دراین جلسه فریدون بابایی فرماندارخلخال نیز با اعلام امادگی برای برگزاری جشنواره ملی کوچ عشایر به میزبانی این شهرستان در بهار سال آینده گفت: برگزاری جشنواره ها فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری منطقه ونیز فرهنگ سنتی وبومی حاکم برزندگی عشایر است.
به گفته وی، بی توجهی به حفظ فرهنگ سنتی وبومی عشایر درسال های گذشته موجب آسیب پذیری جامعه عشایر درمقابل حوادث طبیعی شده بطوری که دربارش های سنگین برف بهمن ماه سال جاری نان مصرفی ومورد نیاز بسیاری از روستاهای عشایر نشین خلخال از طریق نانوایی های این شهر تامین ودر اختیار آنها قرار گرفت.
هترمند اضافه کرد:وابستگی عشایر به نان وآذوقه شهری یک تهدید جدی برای ادامه حیات سنتی عشایر بوده واین قشر مولد را درمقابل حوادث طبیعی آسیب پذیر کرده است.
خلخال در جنوب اردبیل واقع شده است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6018/7119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.