'انتخابات پیش روی شورای اسلامی شهر اردبیل یک جنگ واقعی است. جنگی از جنس تقابل‌ها؛ که اتفاقا ژنرال و اشخاص شناخته شده هم کم ندارد و هر چند که همه مسیرها به ساختمان شهید وثیق مقدم ختم می‌شود، اما اهداف و چرایی ترغیب ها برای حضور در پارلمان محلی اردبیل متفاوت از هم است.
این در کنار تقابل سنتی راست و چپ باهم، یک نزاع واقعی با هزینه‌ای سنگین را به پیکر نحیف و از نفس افتاده شهر اردبیل تحمیل می‌کند. قریب به 300 نفر تا حالا برای حضور در انتخابات شورای اسلامی شهر اردبیل اعلام آمادگی کرده‌اند و طیف این متقاضیان آنقدر وسیع و گسترده است که نه در قالب‌بندی‌های سیاسی می‌توان آنها را گنجانید و نه در طیف‌بندی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها را محدودشان کرد.
شاید برای این تلورانس و تنوع کاندیداها تقسیم‌بندی «کاندیداهای سنتی»؛ «چهره سفیدها» و «نوچهره‌ها» تا حدودی بتواند حق مطلب را ادا کند.
کاندیداهای سنتی و نمایندگان ادوار پارلمان محلی پیش‌تر بخت خود را در این راه آزموده‌اند. شانس و اقبال‌شان بلند بود که یا انتخاب شده‌ و بر کرسی صدارت شهر نشستند، یا اگر توفیق صدارت نصیب‌شان نشد؛ باز هم خوش اقبال بودند که حداقل کارنامه‌شان سفید و تریبون‌هایشان پرهیجان بماند؛ اما هر چه هست، اصل ماجرا این است که جز افرادی معدود، دیگران شانس تکرار دوباره را ندارند. شاید اگر شورای شهر چهارم هیجان‌زده تیغ تند شمشیر دولبه استیضاح شهردار اردبیل را به موقع تیز و زهر‌آگین‌ می‌کرد؛ این روزها صندلی‌های آنها لرزان نبود. پس لرزه‌های یک تصمیم احساسی، هزینه سنگینی به شورا‌نشینان تحمیل کرد و تر هم به هیمه آتشی که خشک برافروخته بود سوخت تا هیچ گاه دود سفید از ساختمان وثیق مقدم بلند نشود و مردم در رای مجدد به «گزینه تکرار» در پارلمان محلی نگاهی تردیدآمیز داشته باشند.
در انتخابات پیش رو احتمالِ تکرار آرایی بادآورده برای اعضایی پرحاشیه و مساله‌ساز کمتر نشان می‌دهد و شاید مردم اردبیل با دموکراسی دیگر شوخی نکنند و خبری از یک صبحگاه نظامی مشترک در صحن پارلمان محلی نباشد. مردم سلیقه انتخاب‌شان به سمت و سوی تخصصی‌تر پیش رفته است و این فضا را برای غیرمتخصص‌ها و بی‌تجربه‌ها تنگ‌تر کرده است؛ هر چند که پوپولیسم زنده است و روح آن همچنان قدرت تغییر معادلات را دارد.
اینجاست که کار برای تکرار مجدد تکنوکرات‌های ادوار شورای شهر اردبیل، هر چندهم که محال نباشد، اما سخت و سنگین نشان ‌دهد و فضا برای حضور «چهره‌سفید‌ها» و تک‌نوازی «نوچهره‌ها» محیاتر شود.
چهره‌سفیدها هر چند که تا حالا خود را در معرض آرای مردمی قرار نداده‌اند و انتخابات 96 تجربه اول آنهاست، اما آنقَدر رزومه و پیشینه قابل قبولی دارند که آنها را در ردیف مدعیان اول این انتخابات قرار می‌دهد.
چهره سفید‌هایی که شانسی بالا برای راهیابی به پارلمان محلی اردبیل دارند و می‌توانند کلیددار شهر اردبیل باشند. آنها خوش‌اقبال هستند و در این میان هر چند هنوز آمدن یا نیامدن، «رجال پرآوازه چهره‌سفید» در هاله‌ای از ابهام و اصرار قرار دارد؛ اما این رجال بالاتفاق سرلیست و گزینه مورد اجماع اکثریت برای نجات شهر از بحران شورا هستند.
چهره سفیدها ناجی شهر خواهند بود و با قرائت افکار عمومی، شانس چهره سفیدها برای راهیابی به ترکیب شورای شهر پنجم اردبیل، حتی بیشتر از رجال‌های مدعی است و رقابت آنها با مدعیان شانه به شانه و نزدیک خواهد بود. اینکه رجال‌های سنتی شورا این را دریافته‌اند که توان رقابت با چهره‌سفید‌ها را ندارند، شاید آنها را در روزهای آتی به سمت گزینه انصراف برای آبروداری سوق دهد.
اینکه همه گوی‌های شانس و اقبال را در سبد چهره‌سفیدها جای دهیم، پایانِ داستانِ پرگرهِ انتخاباتِ 96 نیست. نوچهره‌ها هر چند رزومه‌ای در شهر و مدیریت ندارند؛ اما اعتماد به نفس خیره‌کننده‌ای دارند. برخی نظر سنجی‌ها در پیش‌بینی نتایج انتخابات 96 شوراها نشان می‌دهد«بسیاری از نامزدها اعتقاد دارند که نتیجه نهایی متعلق به آنهاست»؛ آیا نتیجه صندوق‌ها هم موید این ادعا خواهد بود؟ اینکه نوچهره‌ها پرانرژی هستند و انگیزه بالایی دارند؛ بماند اما آنها اغلب خود را متعلق به «خرده کانون‌های قدرت» و گاه «کانون‌های نوپای قدرت» می‌دانند.
در شهری که استعداد رای بالای 250 هزارتاست، رکورد بالاترین رای رقمی زیر 23 هزارتاست و تکثر نامزدهای انتخاباتی در این دوره شاید معدل انتخاب شدن را به چند هزارتایی از کف ادوار پیشین هم تنزل منزلت دهد. اینحاست که خرده کانون‌های قدرت که نوچهره‌ها هم برخاسته از آن هستند، تعین کننده خواهند بود. کانون‌هایی که قدرت و اعتبار خود را از افراد ایل و طایفه می‌گیرد، هر چند با روح دموکراسی در منافات نیست؛ اما قابلیت زخمی کردن روح دموکراسی را دارد.حالا به این انگیزه بزرگ حضور در شورا را هم اضافه کنیم؛ اینجاست که تقابل‌ها تشدید و نبردی سنگین برای تصاحب پارلمان محلی شکل خواهد گرفت.
چهره‌سفیدهای ناجی شهر در این تقابل، روزهای سختی را پیش‌رو دارند. اما چهره‌سفیدها مردانی با پایگاه اجتماعی ریشه‌دار هستند که ژنرال‌هایی کهنه‌کار را هم در کنارشان دارند؛ چیزی که نوچهره‌ها اغلب فاقد آن هستند و همین وجه در اریبهشت ماه 95 تعیین‌کننده میدان برای فاتحان خواهد بود.
انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.