به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، داود برنجی روز شنبه افزود: این شرکت با هدف تولید بذر مینی تیوبر مورد نیاز استان و سایر مناطق کشور با 51 نفر اعضا که از کشاورزان سیب زمینی کار منطقه هستند راه اندازی شده است.
او گفت: این شرکت سالانه بر تولید 400 تن بذر سوپر الیت و سه هزار تن بذر الیت نیز نظارت مستقیم دارد.
برنجی افزود: تولید بذر به روش کشت بافت یکی از تخصصی ترین روش های تولید بذور سیب زمینی عاری از ویروس و امراض و بیماری هاست که پس از کاشت گیاهچه در لوله های آزمایشگاه و رشد لازم در اتاق رشد به واحدهای گلخانه ای منتقل می شود.
او تشریح کرد: کاشت در این واحدهای گلخانه ای ایزوله و استریل و عاری از هرگونه قارچ و آلودگی است و محصول تولیدی از این واحدهای گلخانه ای تولید بذور مینی تیوبر سیب زمینی است که پس از تایید موسسه بذر و نهال کشور لیبل دار می شود.
وی افزود: فرآیند تولید بذر نیاز به پشتوانه قوی مالی دارد و در حال حاضر این شرکت با سرمایه اندکی که از اعضا جمع آوری شده اداره می شود ولی انتظار است صندوق های حمایت از فرصت های شغلی با اعطای وام با بهره کم این شرکت را در انجام وظایف خطیر خود که تولید بذور سالم و عاری از ویروس و بیماری ها است یاری کنند.
وی افزود: این شرکت بذرهای مادری را تولید می کند و در نهایت به صورت بذرهای گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
بذور تولیدی این شرکت علاوه برتامین نیاز داخلی استان به دیگر مناطق از جمله همدان و زنجان نیز فرستاده می شود.
استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه تولید سیب زمینی رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده و قطب فعال در تولید سیب زمینی کشور است.
استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت ، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است.
سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات آن نسبت به ارقام اروپایی برتر است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.