' با انتصاب مجید خدابخش در آبان ماه سال 92 بعنوان استاندار اردبیل همه نگاه ها به رزومه اجرایی و اقتصادی خدابخش برگشت.
خدابخش که در رزومه مدیریتی خویش از معاونت استانداری استان آذربایجانشرقی تا مدیرعاملی چندین بنگاه اقتصادی بزرگ را در کشور دارد بخوبی می دانست که تنها راه حل خروج استان از وضع موجود و رساندن به نقطه مطلوب اجرای چند مگاپروژه در نقاط مختلف استان و جدب سرمایه گذاری بخش خصوصی و فاینانس خارجی می باشد.
براین اساس سفر به کشورهای خارجی و رایزنی با بازرگانان این کشورها جهت سرمایه گذاری و صادرات محصولات استان را در دستور کار خویش قرار داد.
سفر به روسیه و جمهوری آذربایجان و دیدار با الهام علی الف رییس جمهور آذربایجان نمونه ای از تلاش های دیپلماسی اقتصادی خدابخش در سال 95 می باشد که سفر وزیر اقتصادی آذربایجان و برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در اردبیل حاصل این رایزنی و پیگیری های خدابخش می باشد.
حمایت همه جانبه دکتر خدابخش از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی یکی از برنامه های اولویت دار و ویژه خدابخش می باشد که نتایج آن ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در این استان می باشد.
اما در ورای این مسئله استاندار با اتخاذ یک سیاست اقتصادی فعال با کمک برخی مدیران محلی توانسته است با سفرهایی که به اطراف و اکناف می کند پای بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به استان باز کند تا هم با عملکرد دیپلماتیک اقتصادیش جواب منتقدانش را داده باشد و هم بر تاثیر مثبت سرمایه گذاری بر فضای کسب و کار حال و آینده استان صحه بگذارد.
سال 95 را می توان سالی پر رونق از نظر رفت و آمد مقامات سیاسی و اقتصادی خارجی به استان متصور بود که پیش از این در دوره استانداران قبلی سابقه نداشته است که البته این برمی گردد به افزایش قدرت رایزنی و زیرکی خدابخش که رقم خورده است.
ایجاد 21 هزار شغل در طول عمر دولت تدبیر و امید در زمان استانداری خدابخش جز افتخارات دولت محلی می باشد و برای ایجاد اشتغال بیشتر چاره ای جز جذب سرمایه گذاری خارجی در استان ندارد تا بلکه با همت کارافرینان و فعالان بخش خصوصی این رقم اشتغال زایی به رقم بالایی برسد.
*آذربایجان و روسیه در کانون توجه دولت محلی
گسترش روابط با جمهوری آذربایجان و روسیه در زمینه‌های مختلف اهمیت خاصی برای استان دارد. علایق دینی، قومی و فرهنگی مردم استان با جمهوری آذربایجان در گسترش روابط دو جانبه نقش بسیار مهمی ایفا می کند.سفر خدابخش در در پاییز 95 نیز در همین راستا بود تا این روابط عمق و غنای بیشتری یابد. از سوی دیگر بازار 8 میلیونی جمهوری آذربایجان و اینکه این کشور برای تجارت محدود است، باعث رایزنی هایی در مورد همکاری تجار دو کشور برای ایجاد بستر تجارت در کشور روسیه به عنوان بازار هدف مشترک وبازار بکر روسیه و احتیاج آن کشور به محصولات کشاورزی استان و سهل الوصول بودن بازار استان از دیگر عواملی بود که خدابخش را بر آن داشت تا در راس هیاتی بلندپایه اقتصادی متشکل از مدیران و سرمایه گذاران استان به این دو کشور سفر کنند.
دیدار و گفت وگو با رئیس جمهور آذربایجان از مهمترین برنامه های این سفر بود که زمینه‌های همکاری بین دو کشور و به ویژه استان اردبیل را فراهم نمود.
خدابخش در این سفر ضمن دیدار با الهام علی‌اف با اذعان بر آشنایی در زمینه‌ جاذبه‌های تاریخی و مشاهیر استان اردبیل و با اشاره به اشتراکات بین ایران و آذربایجان و به ویژه استان اردبیل از گسترش روابط و تعاملات تجاری و بازرگانی دو کشور استقبال کرد.
سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری دولت یازدهم در استان اردبیل برای رئیس جمهور آذربایجان قابل توجه بود که جزئیات و روند این سرمایه‌گذاری برای معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه گسترش تعاملات تجاری به علی‌اف توسط خدابخش ارائه شد. خواهرخوانده گی سومقایت و اردبیل از دیگر نتایج این سفر بود.
به دنبال سفر هیاتی از استان به ریاست استاندار خدابخش به کشور روسیه و دیدار با مسئولان بلند پایه و تجاری و بازرگانی آن کشور که به منظور تسهیل صادرات تولیدات محصولات کشاورزی صورت گرفت قرار شد با سفر متقابل تیم اقتصادی روسیه به اردبیل شاهد رونق بیش از پیش صادرات استان به کشورهای روسیه گردد.
*سفر شاهین مصطفی یف به اردبیل
سفر استاندار اردبیل به همراه کمیسیون مشترک اقتصادی به ریاست واعظی، رییس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان کافی بود تا زمینه تصویب معاهده ایجاد بندر خشک در مرز اصلاندوز و هورادیز در آذربایجان فراهم گردد. در راستای این سفر بود که برای اولین بار کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در اردبیل تشکیل و ایجاد بندر خشکی اصلاندوز مورد بررسی و تصویب قرار گیرد
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.