مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اکنون در جمهوری آذربایجان حرکت و جریان رسمی تلاش دارد که در مقطع زمانی فعلی برای گذشته تاریخ سازی کند و این نشان از جعل و تحریف و انحراف بوده و جفا در حق تاریخ است.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، سیدرضا میرمحمدی در کارگاه تخصصی بازگشت به هویت در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه ما ایرانیان در قبال حوادث 19 ژانویه وظایف سنگینی بر عهده داریم، گفت: اتفاقاتی در ایام ژانویه 1990 افتاد از جهات و منظرهای مختلفی قابل بررسی و تحلیل است.

وی ادامه داد: جمعیتی که ده‌ها سال از هویت خویش جدا افتاده بودند، یک فرصت تاریخی پیدا کردند تا به هویت اصلی خود بازگردند.

میرمحمدی با بیان اینکه زبان و قومیت بخشی از هویت است، افزود: بازگشت به هویت نیز دارای دو مولفه اصلی ایرانی و اسلامی است.

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: غربی‌ها جمهوری اسلامی ایران را دیده و آزموده بودند و سال‌های دفاع مقدس را مشاهده کرده بودند و می‌دانستند که این نظام اسلامی و مردمی چه قدرت عظیمی دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان هویتش با پیروی از شیعه تعریف می‌شود، گفت: عده‌ای خواستند برای جلوگیری از بازگشت به هویت، عنصر قومیت و زبان را پیش کشیدند.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: جنگ قره‌باغ یکی از عواملی است که بازگشت به هویت را با مشکل روبه‌رو کرد.

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: یک جریان انحرافی در جمهوری آذربایجان در راس رسانه‌ها و جهت‌گیری‌های دولتی است که آن هم اینست که بازگشت به هویت را دوباره بازگرداند.

وی گفت: اکنون در جمهوری آذربایجان حرکت و جریان رسمی تلاش دارد که در مقطع زمانی فعلی برای گذشته تاریخ سازی کند و این نشان از جعل و تحریف و انحراف بوده و جفا در حق تاریخ است.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم در ارتباط با تاریخ گذشته، تاریخ پژوهی کنیم؛ نه تاریخ سازی، افزود: الان نیاز داریم واقعیت تاریخی را بازخوانی کرده و تاریخ پژوهی جدی را در حوزه آذربایجان و قفقاز انجام دهیم که اگر این مسئولیت را انجام ندهیم، نسل جدید جمهوری آذربایجان با این ذهنیت رشد می‌کند و این چالش به یک تهدید جدی تبدیل شده و نسل‌های بعدی آذربایجان ما را دشمن خود خواهند دانست.

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه تاریخ ادبی و فرهنگی جمهوری آذربایجان و قفقاز بسیار غنی است، افزود: باید این تاریخ را از لایه‌های زیرین درآوریم و مردم آذربایجان را به خودشان بشناسانیم.

میرمحمدی تاکید کرد: در بعد دیپلماتیک نیز وظیفه داریم وقتی در کتاب درسی جمهوری آذربایجان، بی پرده ما را متجاوز معرفی می‌کنند، دستگاه دیپلماسی کشور به صورت جدی با این موضوع برخورد کند.

مرتضی ابراهیمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه هویت شامل زبان، تاریخ ، نژاد، قبیله، جغرافیا و مذهب ما می‌شود، افزود: تقسیم بندی هویت انسانی در قالب‌های نژادی، مذهبی و زبانی با منشا بشری یکی از آفت‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه هویت قابل تفکیک نیست، افزود: به اعتبار ویژگی‌های محلی و خویشاوندی ممکن است هر یک از ما منتصب به ایل و طایفه‌های مختلف باشیم، ولی به تنهایی نمی‌توانیم کارکرد اجتماعی داشته باشیم.

ابراهیمی با بیان اینکه باید به هویت خود بها دهیم، تصریح کرد: به معنای اصلی باید به هویت در مقام‌های مختلف بها دهیم، و الا دنیای فعلی به دنبال ایجاد آتش جنگ با نام هویت خواهد بود.


انتهای پیام

منبع ‫:‬
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.