مهران اوچی روز شنبه در جلسه بررسی طرح های ملی در حوزه فناوری استان افزود: طرح ‌های راه ‌اندازی خط تولید نشاسته پلیمری (حفاری) از سیب زمینی با ظرفیت یک هزار تن در سال و پایلوت تولید نهال مقاوم به سرما (گردو ، فندق و درختان میوه هسته‌دار) برای اجرا به تصویب رسید.
او تشریح کرد: این طرح ‌ها در صورت تصویب نهایی برای تخصیص اعتبار لازم به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح راه ‌اندازی خط تولید نشاسته پلیمری (حفاری) از سوی جهاد دانشگاهی استان اردبیل و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی ارائه شده گفت: با توجه به پتانسیل غنی استان اردبیل در زمینه تولید سیب زمینی سالانه بخش زیادی از این محصول به علت برداشت و انبارداری نامناسب دچار فساد می شود.
وی اضافه کرد: چاره ‌اندیشی در زمینه رفع این مشکل و جلوگیری از خسارت وارده به سیب‌زمینی ‌کاران اردبیل جز دغدغه‌ های مهم استانی است و با احصای این مشکل از سوی جهاد دانشگاهی استان اردبیل طرح مذکور ارائه شده است.
به گز ارش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اردبیل ، او هدف از این طرح را استفاده از سیب‌ زمینی درجه 2 و 3 در تهیه نشاسته برای صنعت نفت ذکر و اظهار کرد: از این نشاسته پلیمری که دارای قابلیت ‌های خاصی می‌باشد و در دماهای بالا مقاوم و در آب سرد محلول است در مته ‌های حفاری در صنعت نفت برای خنک سازی استفاده می‌شود.
اوچی اردبیلی گفت: راه‌ اندازی خط تولید نشاسته حفاری در مقیاس نیمه صنعتی با ظرفیت یک هزار تن در اردبیل می‌ تواند 25 درصد از حجم تقاضای صنعت حفاری کشور در سال را تامین کند و با ایجاد اشتغال برای 25 نفر در مدت سه سال سرمایه آن قابل برگشت است.
وی همچنین جلوگیری از خسارت سرمای دیر رس بهاره را از دیگر دغدغه‌ های بخش کشاورزی استان دانست و افزود: جهاد دانشگاهی برای جلوگیری از این خسارت موفق به تهیه و اصلاح نهال درختان مقاوم به سرما (فندق و گردو) شده که با توسعه اجرای سرشاخه کاری آنها برای تغییر ارقام بومی و محلی حساس به ارقام مقاوم به سرما و همچنین ایجاد باغات جدید با ارقام اصلاح شده می ‌توان از بروز خسارت زیاد جلوگیری کرد و گام موثری برای تولید کشاورزی پایدار برداشت.
استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت ، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.