سید توحید راثی نظامی روز دوشنبه در بازدید از روند احداث مجتمع جدید آبگرم قوتورسویی افزود: کارگاه پروژه احداث مجتمع جدید آبگرم قوتورسویی در برخی قسمت‌ها حتی بصورت شبانه روزی فعال است  و تلاش می‌کنیم در زمان مناسب تکمیل شود.

وی ضمن تاکید بر تسریع در تکمیل عملیات اجرایی باقیمانده پروژه و  رعایت موازین بهداشتی و ایمنی در کارگاه را یادآور شد و افزود: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال به عنوان سال «جهش تولید»، تکمیل و بهره برداری از آبگرم مدرن با هدف اشتغال در منطقه  شتاب خواهد گرفت.

نماینده مجری طرح‌های توسعه آب‌های معدنی شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه ۱۱۰ دهنه آب‌های معدنی گرم و سرد در این استان وجود دارد که بخش خصوصی در ۲۲ آبگرم سرمایه‌گذاری کرده است افزود:این سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق نیر ،سرعین، مشگین‌شهر و گیوی با هدف توسعه گردشگری و رونق اشتغال با حمایت دولت صورت گرفته است.

 وی اظهار داشت: ۷۵ دهنه آبگرم و ۳۵ دهنه آب سرد در استان اردبیل وجود دارد که سالانه پذیرای هزاران گردشگر تابستانی و زمستانی است.

وی به ویژگی ممتاز آب‌های گرم استان نظیر "گاومیش‌گلی" سرعین با بیشترین دبی آب، "قینرجه'مشگین‌شهر" با بالاترین دما و 'قوتورسویی'مشگین‌شهر" به عنوان اصیل‌ترین آبگرم شناخته شده در دنیا اشاره کرد و گفت: تلاش مسئولان بر این است  که با یک برنامه منسجم گنجینه آب استان صیانت و در حوزه‌های صنعت گردشگری از این ظرفیت خدادادی استفاده بهتری شود.

چشمه قوتورسویی یکی از مشهورترین چشمه‌های استان اردبیل واقع در شهرستان مشگین‌شهر و دامنه سرسبز سبلان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب لاهرود و ۴۸ کیلومتری جنوب مشگین‌شهر واقع شده‌است.

آب قوتورسویی در ردیف آب‌های معدنی سولفاته کلیسیک سدیک و گوگرد خیلی گرم است که آثار اسید سولفوریک آزاد دارد. آبگرم قوتورسویی به علت داشتن گوگرد خالص خاصیت درمانی ویژه‌ای برای از بین بردن امراض مختلف پوستی دارد. دمای چشمه آن ۴۲ درجه سانتی‌گراد و دبی آن ۱۳ لیتر در ثانیه است. البته به علت وجود گوگرد زیاد در آب قوتورسویی توصیه می‌شود از استنشاق مستقیم گاز آن خودداری شود.

دمای چشمه آن ۴۲ درجه سانتی گراد و دبی آن ۱۳ لیتر در ثانیه است همچنین این محل دارای مکان‌های سرسبز گردشی و شیروان دره و جنوارداغی می‌باشد.

به علت شهرت بسیار بالای قوتورسویی در درمان برخی امراض از سال‌های بسیار دور این آبگرم همه ساله و در اکثر فصول سال بویژه تابستان میزبان علاقمندان زیادی از سراسر ایران و حتی جهان می باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.