یت الله استاد حسن زاده می فرمود : " ابن عربی خواسته به ما تعلیم فرماید که با توجه آئین توحیدی ابراهیم(ع) «ابراهیمی مشرَب» و با توجه به آئین و سخنان حضرت نوح ، «نوحی مشرب» شویم ، و همینطور حضرت موسی و حضرت عیسی که تا «موسوی مشرَب» و «عیسوی مشرَب» شویم و باشیم."

 تردیدی نیست که انبیاء دارای اختلاف در برکات معنوی بوده اند ؛ یکی قرآن داشت و دیگری الواح و دیگری قدرت تکلم با حق و دیگری زنده کردن مردگان و ...

 سِر مطلب در این است که، عارفان بر این نظرند؛ نفس هر انسانی براساس "عین ثابت" خویش دارای استعداد ویژه ای می باشد و بر اساس آن استعداد به نقاطی از رشد و کمال دست پیدا می کند.

 بر اساس این قاعده عرفانی؛ پیامبر اسلام(ص) در دهه آخر رمضان درحالت خلوت و انزوا و اعتکاف می رود.

ولی حضرت موسی ماه ذی القعده و خصوصا دهه اول ذیحجه را به کوه سر می گذارد و فقط مشغول عبادت می شود. به گونه ای که به تعبیر رسول معظم اسلام(ص)؛ در طول این مدت نه خوابی داشته و نه خوراکی، و فقط از برکات میهمانی خدا مستفیض می شود و سر انجام "الواح" را از فرشته وحی می گیرد.

از حرف های مهم شیخِ اکبر جناب ابن عربی در فصوص الحکم این است که:

"انسانی که مشرّف به دین اسلام است در واقع همه ادیان الهی را در دینِ خود جمع دارد . و برای تحقق کمالات انبیاء گذشته در نفس خویش باید به آداب و عبادات و معارفی که انبیاء گذشته داشته اند توجه وافر کند ."

آیت الله استاد حسن زاده می فرمود : " ابن عربی خواسته به ما تعلیم فرماید که با توجه آئین توحیدی ابراهیم(ع) «ابراهیمی مشرَب» و با توجه به آئین و سخنان حضرت نوح ، «نوحی مشرب» شویم ، و همینطور حضرت موسی و حضرت عیسی که تا «موسوی مشرَب» و «عیسوی مشرَب» شویم و باشیم."

ازاینجاست که ما به ایام پرفیض مناجات موسی(ع) که همان دهه اول ذیحجه می باشد ، ارج می نهیم و مورد توجه و عبادت قرار می دهیم.

تا آنچه را که در پایان این ده شب به موسی دادند، نَمی از آن را به ما نیز بچشانند. انشالله

اضافه بر آن برکات که از مناجات و مقام موسی در این شبها نازل است، خود این ماه ذیحجه است که به تعبیر مرحوم عارف ملکی تبریزی؛ "برخی از روزهایش از روزهای ماه مبارک بالاتر است مانند روز عرفه و روز عید قربان و نیز روز عید غدیر".

همه ی غرض:
اگر دوست داریم راهی به کلام و سخن گفتن با خدا داشته باشیم ، و نیز پاسخی از آن ناحیه مقدسه ، داشته باشیم ، راه این است؛ از حالات توحیدی و عرفانی جناب موسی (ع) و عباداتش ، و دعا و مناجات و خلوص او  درس گرفته و الگو برداری کنیم .

تاریخ مصرف آن برکات عرفانی و فیوضات ربانی نگذشته ، چرا که در مورد این روزها و خصوصا این شبها خدا امر فرمود که مشغول یاد خدا باشیم :

" اذکروا الله فی ایام معدودات"

و پیامبرش در مورد ایام این دهه فرمود:

" رشد و تعالی معنویی که در این ده روز حاصل می شود بی نظیر است و اجری که بر اعمال صالح قرار داده شده بسیار بزرگ است."

از دعا و عبادت و خیرات و عمل نیکو در این دهه غافل مشویم.

التماس دعا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.