یک استاد برجسته اخلاق با تأکید بر اینکه دروغ، تهمت و افراطی گری ربطی به اسلام ندارد؛ اظهار داشت: به اسلام و روش اهل بیت (علیهم السلام) و علماء برگردیم.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت الله محمود امجد در مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان  با بیان اینکه عمامه علامت دین نیست افزود: چه عمامه به سرها که به دین و جامعه خیانت کردند. عمامه نه اصول دین و نه فروع دین است؛ یک پارچه است و بر سر من گذاشته اند که در راه دین قدم بگذارم و خدمت کنم. مثل آن علمایی باشم که زحمات فراوانی کشیدند تا اسلام به دست ما برسد. شهید اول و شهید ثانی هرچه داشتند در راه اسلام دادند و ذره ای از  اسلام استفاده نکردند.

وی ادامه داد: مردم که  عمامه بر سر من می بینند از من تقوا و درستی می خواهند. پس عمامه ملاک نیست. عمامه دلیل نیست که هر سخن بی مبنایی که زده شد، باید پذیرفته شود.افراد بسیار دانشمندی  بوده اند که عمامه نگذاشته اند. مرحوم سید مهدی الهی قمشه ای  در ریاضیات، فقه، فلسفه و همه رشته ها ید طولایی داشت ولی عمامه نداشت.

آیت الله امجد در عین حال تأکید کرد که برخی قضایا عقلانی است، از جمله تقلید  که در واقع رجوع عالم (عالم به جهل خود) به عالم است. بدون علم به این که من نمی دانم و او می داند؛ تقلید نداریم. کسی حق ندارد به غیر علم، تبعیت کند. تبعیت از شخص نیست. مرجع تقلید هم در غیر تخصص خود باید به عالم رجوع کند. از علم است؛ به دنبال علم رفتن است. حتی اگر پیامبر خدا (ص)  بر اساس بیّنه حکم  دهد مالی  متعلق به بنده است در حالی که خودم علم دارم آن مال متعلق به من نیست؛ مگر می توانم در آن مال تصرف نمایم؟!  

این استاد اخلاق  با پرداختن به فرازهایی از وصیت نامه امیرالمؤمنین(ع) گفت: این  قرآن بر سر گرفتن نماد است؛ یعنی باید در سراسر زندگی من قرآن حاکم شود. 

 وی افزود: خداوند هدیه ای بهتر از نماز برای بشر نداشت که برای او بفرستد. در تمام قرآن برای نماز اقیموا داریم. حتی یک جا اقراء نداریم. یعنی نماز خواندنی نیست ...عمود است و عمود را باید درست کرد و نگاه داشت...نماز طواف است. در طواف، شما گرد خانه می گردید و در نماز گرد صاحب خانه. نماز اکسیر غم زداست. اما همانطور که از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به ما رسیده است؛ هدف اصلی نماز تنزیه از کبر است. پاک شدن از کثافات و نجاسات منیت؛ واقعیت این است که ما مستیم و نمی فهمیم. مست غرور، مست علم، مست مقام، مست قدرت...یک الله اکبر نگفته ایم... الله اکبر یعنی فقط خدا بزرگ است...

وی خاطر نشان کرد: یکی از کلمات دعای جوشن کبیر «یا رفیق» است. ما با خدا قهریم...واقعیت این است که هرچه خدا گفت انجام دهید، ندادیم و هر چه گفت انجام دهید، نکردیم. حیف است آدم در این عالم بیاید و بی معرفت برود... امشب فرصتی است که برگردیم و با خدا آشتی کنیم. خداوند سه درِ بزرگ توبه، دعا و توسل را گذاشته است. هرکس، هر چه باشد و در هر کجا که باشد می تواند از این سه در وارد شود و برگردد... به محراب و منبر هم نیست، فقط اخلاص می خواهد. اگر آدم تمام گناهان عالم را کرده باشد وقتی برگردد، خدا او را می بخشد. اگر همه عبادات عالم را هم کرده باشی و غرور داشته باشی، فایده ندارد. بهترین شأن و  آخرین مقام بندگی است. عبودیت است و نه عبادت؛ عبادت را شیطان هم کرد. ان شاء الله خداوند به ما توجه کند که برگردیم و الهی شویم.

این استاد اخلاق با تأکید بر اینکه دروغ، تهمت و افراطی گری ربطی به اسلام ندارد؛ اظهار داشت: به اسلام و روش اهل بیت (علیهم السلام) و علماء برگردیم. پیشتر، جوان به مسجد می رفت و شهید چمران می شد؛ الآن جوان من آخوند را می بیند و از دین بر می گردد. البته ای جوان! تو عقل داری. همان گونه که  وقتی به بازار می روی جنس فاسد نمی خری، باید توجه داشته باشی که من اگر فاسدم، ربطی به اسلام  ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.