گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

نظری منفرد، استاد حوزه و خطیب: وظیفه داریم پیام عاشورا را برسانیم/ نباید کاری کنیم که سوژه‌ای به دست دشمنان دهیم/ اجازه دهیم بدحجاب‌ها در مجالس حضور داشته باشند تا بلکه به برکت مجلس امام حسین دوباره حجاب را داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد استاد درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم به جماران گفت: ما نباید کاری کنیم که سوژه‌ای به دست دشمنان دهیم. انسان با گوشی همراه می‌تواند با تمام دنیا ارتباط داشته باشد و اخبار را در گوشه و کنار دنیا بگیرد. دین اسلام دین غنی است. ما نباید از دین استفاده ابزاری بکنیم برای این‌که به جایی برسیم. ما وظیفه داریم تا رسالت الهی را بیان بکنیم. مسائل دیگر را مردم می‌توانند حل بکنند.

پایگاه خبری جماران: استاد درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم می گوید: ما وظیفه داریم که پیام عاشورا را برسانیم. امام حسین(ع) خانواده‌شان را همراه خود آورد تا پیام ایشان را برساند. پیام امام حسین اصلاح میان امت بود، یاری مظلومان بود، ایشان می‌فرمایند: «خدایا من برای قدرت و حکومت و جاه نیامدم؛ من آمدم تا معالم دین را برای مردم بیان بکنم».

 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد از خطیبان مشهور کشور که به مناسبت ایام عزاداری ماه محرم انجام شد، در پی می آید:

 

به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های اخیر در ماه محرم، ورود بدحجاب‌ها به مجالس سیدالشهداء (ع) است؛ درحالی که در طول تاریخ همه افراد با علایق مختلف وحتی  مذاهب مختلف با اشکال مختلف در مجالس سیدالشهداء(ع) وارد می‌شدند و خیلی از افراد نیز هدایت می‌شدند. برخورد خطبا، مداحان، هئیت‌های مذهبی و جامعه  دینی با بدحجابانی که به سمت مجالس امام حسین می‌آیند باید چگونه باشد؟ 

بسم الله الرحمن الرحیم. ابتدا تسلیت عرض می‌کنم خدمت همه دوستان و علاقه‌مندان. شهادت سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش که با ایثار جان اسلام را در آن برهه زمان که می‌رفت خاموش شود نور الهی، با خون خودشان اسلام را زنده کردند و در حقیقت بقای اسلام با شهادت امام حسین اتفاق افتاد. همان‌طور که در اسلام هست: آغاز اسلام با رسول خدا بود اما حفظ و نگهداری آن در حقیقت با خون مقدس سیدالشهداء بود. 

بنی‌امیه بنا داشتند تا اساس اسلام را از بین ببرند و در زیارت عاشورا هم صحبت از لعن بنی‌امیه هست. آن‌ها در خفا این شعار را می‌دادند: که ما باید نام پیغمبر را دفن بکنیم.

علاوه بر این امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد این راهی که امام حسین پیمود و با این راه دین را زنده نگه داشت ما هم در این برهه از زمان بتوانیم این رسالت را انجام دهیم و ان‌شاالله در همین مسیر حرکت کنیم و سبقه حسینی داشته باشیم.

برای سوالی که بیان کردید از یک آیه شریفه استفاده می‌کنم شاید که پاسخ سوال را داده شود. مستحضرید که حجاب یکی از ضروریات دین اسلام است. خداوند در سوره أحزاب و سوره نور از حجاب می‌فرماید و به صراحت می‌گوید، «حجاب وسیله‌ای برای حفظ کرامت زن است». برای اینکه انسان پاک بماند خداوند حجاب را قرار داده است. اگر کسی حجاب داشته باشد و یا نداشته باشد از خداوند چیزی کم یا زیاد نمی‌شود. 

خداوند در سوره توبه می‌فرماید: «زنان کم حجاب ما مسلمان هستند، ولی شرایط زمانه ایجاب کرده که آن حجاب لازم را نداشته باشند». 

خداوند در رابطه با کفار به پیامبر می‌فرماید: «پیامبر اگر کسی از مشرکین گفت به من پناه دهید تا پیام و کلام خدا را بشنوم، به آن‌ها پناه دهید و بعد از اینکه پیام خدا را شنیدند آن‌ها را تحت حفظ به جایگاه خودشان برسانید».

وقتی برای شنیدن کلام حق خداوند به کفار اجازه داده تا بیایند و کلام او را بشنوند ما بانوانی که ولایتی هستند و علاقه‌مند به دین هستند، علاقه‌مند به امام حسین(ع) و ارزش‌های دینی هستند؛ حالا به یکی از واجبات دینی اهمیت نمی‌دهند باید از مجالس امام حسین منع بکنیم؟ هرگز. باید اجازه دهیم تا در مجالس حضور داشته باشند تا بلکه به برکت مجلس امام حسین دوباره حجاب را داشته باشند که کرامتی برای بانوان هست.

بپردازیم به آسیب‌ها و چالش‌هایی که ممکن است به ماه محرم و این ظرفیت بزرگ تاریخی، آسیب بزند. نظر شما در این باره چیست و راهکار حضرت عالی چیست؟

ما وظیفه داریم که پیام عاشورا را برسانیم. امام حسین(ع) خانواده‌شان را همراه خود آورد تا پیام ایشان را برساند. پیام امام حسین اصلاح میان امت بود، یاری مظلومان بود، ایشان می‌فرمایند: «خدایا من برای قدرت و حکومت و جاه نیامدم؛ من آمدم تا معالم دین را برای مردم بیان بکنم».

این‌ها پیام امام حسین(ع) بود و امروزه ما وظیفه داریم تا این پیام را برسانیم. اما آسیب‌هایی که برای این امر هست این است که ما سعی کنیم آنچه واقعا هست را بیان کنیم نه اینکه چیزی را اضافه کنیم که گاهی بعضی از این‌ها هتک اهل‌بیت هست یعنی اهل‌بیت را پایین می‌برد. مثل کسی که آمد شعری را خواند و گفت: تو آمدی مصیبت امام حسین را بگویی و این هتک منزلت امام حسین است. 

لذا چیزهایی که با ساحت سیدالشهداء هماهنگی ندارد نباید گفته شود، زیرا اینان خانواده عصمت و طهارت هستند. برای این‌که ما مطالب را برسانیم حتما باید آگاهانه این کار را انجام دهیم. برای همین، می‌طلبد که انسان تاریخ بخواند و تاریخ را بلد باشد. خداوند متعال خواسته که ما صدق و راستگویی را پیشه خودمان قرار دهیم.

بنابراین، انسان باید تاریخ بخواند که خدای ناکرده منزلت اهل‌بیت پایین نیاید. نکته دیگر اینکه مداحی چیز خوبی هست، ذاکری و مرثیه خوانی اینا بایستی باشد. در زمان اهل‌بیت(ع) هم بوده است. شعرا می‌آمدند و شعر می‌خواندند. حتی حضرت فرمود،  همان‌طور که در مجالس می‌خوانید، همان‌طور هم پیش من بخوانید. باید توجه داشته باشیم با مرثیه کار تمام نمی‌شود. شهادت امام حسین(ع) پیامی دارد و آن پیام امر به معروف و نهی از منکر است، اصلاح میان امت است و بیان معارف دین است. این‌ها با خواندن شعر و سینه زدن حل نمی‌شود. باید گوینده‌ای باشد تا این حقایق را برای مردم بیان بکند تا مردم در جریان آن حقایق قرار بگیرند تا خود امام حسین را بشناسند که چه شخصیتی بود، چه انسانی بود، چگونه این حادثه عظیم را در کربلا آفرید.

حادثه‌ای که زبان از بیان این حقیقت عاجز است. انسان یک روز از همه عزیزانش بگذرد و همه را در طبق اخلاص بگذارد و به پیشگاه خداوند تقدیم بکند؛ این نمی‌شود مگر اینکه فردی معتقد باشد به مبداء و معاد. اینان را باید برای مردم توضیح داد و گرنه اگر صرفا سینه زدن و عذا داری باشد، اینان بعد از مدتی چون پشتوانه ندارد، پشتوانه‌اش عقلانیت است.

عقلانیت اگر پشتوانه‌ای احساسات باشد، احساسات باقی می‌ماند، و الّا اگر این‌جوری نباشد احساسات کم کم فرو می‌ریزد و حرارتش از بین می‌رود. این یکی از آسیب‌ها هست که گاهی در مجالس می‎‌بینم فقط عزاداری است و این‌که مرام امام حسین، هدف امام حسین، ایده امام حسین و شخصیت امام حسین چه بود با سینه زنی و مرثیه خوانی حل نمی‌شود باید برای مردم بیان کرد. 

مستحضرید که در ماه‌های آینده انتخابات را پیش رو داریم. برای این‌که  از منبر و روضه خوانی استفاده ابزاری در جهات سیاسی و جناحی نشود، حضرتعالی در این زمینه چه توصیه‌ای به خطبا و مداحان دارید باتوجه به شرایط امروز که مردم خیلی حساس هستند و از چنین موضوعاتی آزرده خاطر می‌شوند. 

ما نباید کاری کنیم که سوژه‌ای به دست دشمنان دهیم. انسان با گوشی همراه می‌تواند با تمام دنیا ارتباط داشته باشد و اخبار را در گوشه و کنار دنیا بگیرد. دین اسلام دین غنی است. ما نباید از دین استفاده ابزاری بکنیم برای این‌که به جایی برسیم. ما وظیفه داریم تا رسالت الهی را بیان بکنیم. مسائل دیگر را مردم می‌توانند حل بکنند. 

نکته پایانی درباره قرآن سوزی است. اینکه عده‌ای در موقعیت‌های خاص در کشورهای غربی توسط افراد نامعلومی که هدفشان مشخص نیست این کار را انجام می‌دهند. تحلیل شما از این قضیه چیست و وظیفه جهان اسلام، بزرگان و علمای جهان اسلام و بزرگان مذاهب و مکاتب دنیا چه چیزی است؟

برای همه ادیانی که مثل دین حضرت موسی و دین حضرت عیسی بر اساس قانون اساسی ادیان الهی پذیرفته شده هستند احترام قائلیم.

ادیان آسمانی، کتاب انجیل و تورات برای ما مقدس هستند؛ قرآن هم که آخرین کتاب است برای ما مسلمانان مقدس است. این حرکت به نظر می‌رسد حرکت مذبوحانه‌ای است و تلاشی است برای اینکه دشمنان دیگر نمی‌توانند کاری بکنند و مقابله برهانی و استدلالی نمی‌توانند با دین اسلام بکنند و دست به همچین کار زشتی می‌زنند که هر عاقلی این کار را مقبوح می‌داند. قرآن سوزی؟ کتابی که خداوند در آن حکمت قرار داده را بسوزاند؟ کجای دین، کجای ادیان آسمانی و کجای عقل بشر می‌گوید که انسان این کار را بکند؟ کتابی که برای هدایت بشر و نور انسان است را بسوزاند. به نظر من چون اسلام راه خودش را در دنیا باز کرده و رو به گسترش است یک وحشتی در دل دشمنان به وجود آمده و این‌ها با این تلاش‌ها می‌خواهند کاری بکنند که بلکه از این گسترش جلوگیری بکنند.

خداوند این وعده را داده و آن‌ها باید بدانند: این‌ها با این تلاش‌های مذبوحانه نمی‌توانند کاری بکنند و اسلام دارد جای خود را باز می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.