در این ستون که به مناسبت ماه مبارک رمضان منتشر می شود ، هرروز ضمن انتشار دعای آن روز ، به انتشار گزیده ای ازسخنان معنوی امام وخاطره ای از نزدیکان و یاران امام راحل از سیر وسلوک عارفانه امام خمینی (س) در ماه رمضان می پردازیم.

دعوت‏

در این ماه مبارک خودتان را تقویت کنید به قوتهاى روحانى. در یک حدیثى است که پیغمبر اکرم فرمودند که ماه رمضان آمد، اقبال کرد، آمد. در ضمنش مى‏فرمایند که دُعیتُم الى ضیافَةلله. ضیافتهاى خدا با ضیافتهاى مردم این است فرقش که وقتى شما را یک اشخاصى دعوت بکنند به یک مهمانى، وقتى بروید در آن مهمانى به حسب فراخور حال، یک چیزهایى براى خوردنى و یک چیزهایى براى تفریح و این چیزهاست. ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبه‏اش روزه است، آن ضیافت خداست؛ یک شعبه‏اش روزه است و یک امر مهمش که مائد غیبى و آسمانى است قرآن است. شما دعوت شده‏اید به مهمانى خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید. مهماندار شما، شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید. این راههایى که به دنیا باز است و شهوات است، اینها را سدش کنید تا مهیا بشوید براى لیلة القدر. ماه شعبان مقدمه است براى ماه مبارک رمضان که مردم مهیا بشوند براى ورود در ماه مبارک رمضان و ورود در «ضیافة‏الله».

صحیفه امام، ج 13 ص 30 و 31، تیر 59

حرمت رمضان‏

دکترها به خاطر بیمارى امام به ایشان اجازه نمى‏دادند که روزه بگیرد، از همان سال 60 که امام آمدند به جماران و در بیمارستان قلب بودند و سکته کرده بودند، دیگر روزه را دکترها براى امام ممنوع کرده بودند، و امام هم خیلى مقید به این بودند که دستور دکتر را اجرا کنند،با اینکه حاج عیسى براى ایشان غذا درست مى‏کرد، روزها براى امام که مثلًا بنا بود مرغى درست کنند چون ضعیف شده بودند، امام اول ماه رمضان که مى‏شد ممنوع مى‏کرد و مى‏گفت دیگر آش درست نکنید، اصلًا دیگر غذادرست نکنید، یعنى امام با اینکه روزه نبود اگر شما 2 روز هم پهلوى امام بودید، 5 روز هم پهلوى امام بودید نمى‏فهمیدید که امام روزه نیست این قدر مخفیانه افطار مى‏کردند، و عمل مى‏کردند که شما نمى‏فهمیدید که امام روزه هستند یا نیستند لذا امام اول ماه رمضان که مى‏شد دستور مى‏دادند که دیگر غذا درست نکنید، لذا هر چه در خانه بود، همان را به صورت مخفیانه مى‏خوردند و هیچ مشخص نمى‏شد که امام روزه نیستند.

سید رحیم میریان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.