در این ستون که به مناسبت ماه مبارک رمضان منتشر می شود ، هرروز ضمن انتشار دعای آن روز ، به انتشار گزیده ای ازسخنان معنوی امام وخاطره ای از نزدیکان و یاران امام راحل از سیر وسلوک عارفانه امام خمینی (س) در ماه رمضان می پردازیم.

از خدا بخواهید قدر این ضیافت را بدانید

امام خمینی در یک سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شوراى اسلامى به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان با تاکید بر اینکه انسان باید خودش رادر این ماه اصلاح کند،گفتند: ماه مبارک رمضان پیش است.... ماه رمضان شما را دعوت کرده خداى تبارک و تعالى به مهمانى خودش. همان‏طور که مى‏بینید مهمانى خدا صوم است، مثل میهمانى ماها نیست که آنجور تشریفات را داشته باشد، پرهیزدادن است از آن چیزهایى که مربوط به شهوات انسان است. توجه بکنید که ماه مبارک را به آدابش عمل بکنید یعنى آداب روحى‏اش. فقط دعا نباشد، دعا به معناى واقعى‏اش باشد. خواندن خدا و تذکر خدا به معناى واقعى، آن تذکرى که نفوس را مطمئن مى‏کند، آن ذکرى که بِذِکْراللَّهِ تَطْمَئِنَّ القُلُوبْ . یاد خدا واقعاً و حاضر دیدن خدا را در همه جا. ماه مبارک را به تذکر خدا، به ذکر خدا و به رحمتهاى خدا که به شما عنایت کرده است شکرگزارى کنید و ذکر خدا را بگویید، یاد خدا را بکنید که خدا شما را موفق کند به اینکه دستهایى که مى‏خواهند تشتت در این ملت ایجاد کنند، خدا آن دستها را موفق نکند . و از همه بالاتر این است که انسان خودش را اصلاح کند در ماه رمضان، ما محتاج به اصلاح هستیم، محتاج به تهذیب نفس هستیم، تا آن دم آخر ما محتاجیم. پیغمبرها هم محتاجند. انبیاى بزرگ هم محتاجند، منتها آنها احتیاج خودشان را فهمیده‏اند و دنبالش عمل کرده‏اند، و ما از باب اینکه حجاب داریم نتوانستیم بفهمیم و به تکالیف خودمان عمل نکردیم. امیدوارم که ان شاء اللَّه این ماه مبارک رمضان به همه شما مبارک باشد. و مبارک بودن به این است که بنابراین بگذارید که به تکالیف خدا عمل کنید. در این ماه مبارک دعا کنید که خداى تبارک و تعالى شما را موفق کند به اینکه در این خدمتى که‏متکفل او هستید، مطابق رضاى او عمل کنید. از خدا بخواهید که ما را از عنایت خودش محروم نفرماید. و این ضیافت خدا را قدر بدانید. این ضیافت خیلى لطافت و ظرافت دارد، این را باید قدر بدانیم ما. این ادعیه‏اى که وارد شده است درماه مبارک رمضان و در ماه شعبان اینها راهبر ماست به مقصد، به تعبیر شیخ ما - رحمه اللَّه- قرآن صاعد است. ادعیه را ایشان تعبیر مى‏کرد به اینکه، قرآن نازل است و این، قرآن صاعد. درهر صورت ظرایفى در این ادعیه مبارکه هست که سابقه ندارد. اینها را توجه به آن بکنید، انسان را این ادعیه مى‏تواند حرکت بدهد. ماه مبارک مى‏تواند که انسان را موفق به بسیارى از امور بکند. ماه مبارک مى‏تواند انسان را طورى بکند که تا ماه مبارک دیگر یا تا آخر دیگر کنترل بشود و تخطى از آنچه رضاى خداست نکند. من امیدوارم که همه ما موفق بشویم به اینکه این ماه مبارک را با ذکر خدا و توجه به خداى تبارک وتعالى به پایان برسانیم، که خداى تبارک و تعالى در عید رمضان به ما عیدى عنایت کند و آن استقلال تام ما، آزادى تام ما بیمه شده و جمهورى اسلامى بیمه شده ..
خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانى هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هرچه هست تویى. ما اگر چنانچه خلاف مى‏کنیم نادانیم، تو بر ما ببخش. تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طورى که با رضاى تو وارد بشویم در او. خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانى که از ما کردى به‏طور شایسته وارد بشویم. خدایا! این ایران که از همه اطراف به او هجوم شده است، براى اسلام، این ایران را تو تقویت کن.(3)


منابع:
1) صحیفه امام، ج‏2، ص: 391
2)صحیفه امام، ج‏17، ص: 498
3) صحیفه امام، ج‏18، ص: 480

ما جوانها تاب نافله نداشتیم‏

من در ماه مبارک رمضان همانند سایر ماهها نماز ظهر و عصر را با امام در مسجد شیخ واقع در بازار نجف بجا مى‏آوردم، ولى نماز مغرب و عشا را با آیت‏الله آقاى سید عبدالعلى سبزوارى مى‏خواندم. زیرا امام با آن کهولت سن و ضعف حتى در ایامى که ماه مبارک مصادف با گرماى سوزان در روزهاى بلند تابستان بود، مقید به انجام نافله مغرب و عشا بودند. در حالى که ما با اینکه جوان بودیم و تاب مقاومت بیشترى داشتیم، مایل بودیم هر چه زودتر نماز مغرب و عشا را بدون نافله به اتمام برسانیم و به افطار برسیم.

حجه الاسلام و المسلمین سید مجتبى رودبارى- برداشتهایى از سیره امام، ج 3، صص 98 و 99

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.