مدیر کل دفتر مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی گفت: طی ۳۵سال گذشته در جهان ۴۰۰برابر شناسایی اوتیسم افزایش پیدا کرده است.

جی پلاس، زهرا نوع پرست مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بهزیستی در شرایطی که هیچ بودجه ای برای بیماری اوتیسم ندارد اما طرح غربالگری را از سال ۸۸ آغاز کرده است.
وی افزود:وی ادامه داد: متأسفانه ما به همه کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور دسترسی نداریم به همین دلیل آزمون معتبری که ۱۰ گزینه‌ای است برای شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور در سایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد و کار مداخله به صورت تیمی برای این کودکان متشکل از پزشک، روانپزشک، مددکار، شنوایی‌سنجی و گفتاردرمانی اجرا می‌شود.
مدیرکل دفتر امور توانبخشی بهزیستی در رابطه با علائم کودکان مبتلا به اوتیسم گفت: اغلب این افراد علائق و رفتارهایشان تکراری است و ارتباطشان با دیگران دچار مشکل است این دو خصوصیت بارز این افراد است که باید والدین نسبت به آن دقت کنند.
نوع‌پرست تصریح کرد: از تماس چشم و اختلال ارتباط با والدین، این بیماری قابل تشخیص و آغاز است تا زمانی که کلمات تکراری و حرکات تکراری بروز پیدا می‌کند.
وی گفت:‌از نظر هوش و IQ، این کودکان ۲۰ درصد دارای هوش نرمال هستند و ۵۰ درصد نزدیک به نرمال در نتیجه همه این کودکان بر خلاف تصور مردم باهوش نیستند و فقط تعداد کمی از آنها در یک زمینه خاص استعدادشان شکوفا می‌شود.
مدیرکل دفتر امور توانبخشی بهزیستی افزود: شروع برنامه غربالگری اوتیسم در کشور از ۱۲ آذر ماه خواهد بود ما از نظر بودجه اعتبار خوبی نداریم اما شرایط غربالگری را فراهم می‌کنیم و به صورت پرسشنامه آن را در سایت سازمان قرار می‌دهیم همچنین آدرس پایگاه‌ها برای مراجعه حضور خانواده‌ها هم در سایت منتشر می‌شود.
نوع‌پرست ادامه داد: در ۳۵ سال گذشته میزان شیوع بیماری اوتیسم در دنیا ۴۰۰ برابر افزایش یافته اما این به معنی بروز این بیماری نیست بلکه تشخیص‌ها دقیق‌تر شده است.
وی گفت:‌متأسفانه هر جلسه کاردرمانی و ارائه خدمات به صورت ماهانه در یک جلسه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد و این در حالی است که این خدمات بیمه نیستند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید