نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هنرمندان و ورزشکاران از آن جنسی نیستند که آنها را محکوم به آن می کنند، گفت: افتخار ما این است که ورزشکاران ما با تمسک به اهل بیت (علیهم السلام) در میدان حاضر می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی در اولین شب از مراسم عزاداری امام حسین (ع) دارالزهرا (س) با بیان اینکه تکرار ماه محرم باید ما را متوجه معرفت به اصل واقعه کند، گفت: برخی از محققین می فرمایند عاشورای تاریخی را با عاشورای سنت ختم نکنیم. اما اعتقاد من این است که ما هرچقدر با واقعیت تاریخی عاشورا، یعنی آنچه که اتفاق افتاده، بیشتر ارتباط برقرار کنیم سنت های عاشورایی هم در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت و اثربخش تر خواهد بود. چرا که بسیاری از اعمال و رفتاری که به نام سنت های عاشورایی در جامعه شیعه ایران، هندوستان، عراق، افغانستان و مناطق شیعه نشین دیگر رایج شده نمی توان گفت تماما منطبق با واقعیت عاشورا است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنابر این اولین گامی که باید برداشته شود و اولین وظیفه ما، به خصوص جوانان، در قبال عاشورا این است که آنچه واقعا اتفاق افتاده را با تکیه بر مستندات بشناسیم. متأسفانه آنچه در مجالس و محافل مربوط به اهل بیت (علیهم السلام) و عاشورا شیوع پیدا کرده بعضا و یا بسیاری از آنها مستند به مدارک متقن نیست.

وی با اشاره به اینکه عاشورا تحریفات زیادی شده است، تصریح کرد: عاشورا برای مبارزه با دورغ بود. نباید برای حفظ نام امام متوسل به هر دروغی شویم. اباعبدالله (ع) دو گناه اجتماعی را مطرح می کنند که یکی دروغ و دیگری حرام خواری، رانت خواری، ویژه خواری و آنچه ذیل حرام خواری قرار می گیرد، است. بعد ایشان می فرمایند بنی اسرائیل چون با این دو گناه مبارزه نکردند منجر به فروپاشی اجتماعی، انحراف و نابودی آنها شد.

عضو فراکسیو امید افزود: امام حسین (ع) خطاب به علما می فرماید همه بدبختی ما از سکوت شما عالمانی است که همه عزت و قدرت خود را از اسلام و قرآن دارید و شهرتتان متکی و مستند به منابع الهی و اسلامی است، اما در عمل نه تنها کاری برای مبارزه با این دروغ ها، ظلم ها، ستم ها و حرام خواری ها نمی کنید بلکه حتی با آنهایی که در این راه کاری انجام می دهند هم همکاری نمی کنید. حسین بن علی (ع) که با این منطق از دو سال قبل از عاشورا با نخبگان سخن می گوید به من و شما اجازه می دهد برای گریه کردن بر عزای او متوسل بر دروغ شویم؟

وی ضمن تأکید بر اینکه اولین وظیفه ما شناسایی واقعیت حماسه عاشورا است، گفت: بزرگان کتاب هایی را نوشتند که قابل استفاده است. توصیه من این است که از «پس از 50 سال» مرحوم جعفر شهیدی، «حماسه حسینی» شهید مطهری و آثار شیخ نعمت الله صالحی نجف آبادی استفاده کنید و با نگاه پژوهشی بنگریم تا واقعیت آشکار شود.

مازنی وظیفه دوم ما را معرفت به فلسفه قیام عاشورا دانست و تصریح کرد: یک نظریه این است که امام حسین (ع) برای تشکیل حکومت اسلامی قیام کرده بودند. نظریه دوم این است که امام برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند. نظریه دیگر این است که امام یک خط قرمز داشتند که امتناع از بیعت با یزید بود. نظریه دیگری که از فرمایشات مرحوم شهیدی استنباط کردم این است که ایشان بر اساس نامه امام به مردم بصره وقتی دیدند سنت مرد و بدعت آمد قیام کردند.

وی ادامه داد: نظریه دیگر می گوید هیچ کدام از این دلایل در آن اندازه نیستند. امام حسین (ع) مأمور به شهادت بود. بعضی می گویند امام شهید شد تا شفیع امت جدش شود و بعضی هم بسیار انقلابی مطرح کردند که انسان باید با انتخاب مرگ انقلابی با ظلم مبارزه کند. من اعتقاد دارم همه اینها در فلسفه قیام امام حسین (ع) بود؛ البته ممکن است اختلاف مراتب داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وظیفه سوم ما انتقال این واقعه به نسل های بعدی است. روش های مختلفی که برای شناخت عاشورا هست از سرودن مراثی تا پذیرایی هایی که انجام می شود جزو سنت هایی است که نسل به نسل و سینه به سینه به ما منتقل شده است. ما در اصل ماجرا مدیون اهل بیت (علیهم السلام)، علما و کسانی که تلاش کردند یاد و نام امام حسین (ع) زنده بماند هستیم. اما نباید فراموش کنیم که خرافه ها هم به ما رسیده است. نباید هرچه به ما رسیده را مهر تأیید بزنیم و به نسل آینده منتقل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی ما باید میراث صحیح باشد، گفت: شهید مطهری در بحث تحریفات می فرمایند که یکی از اهل علم یک منبری را دعوت کرده و به او سفارش کرده بود که از آنحرف های غلط را نگو و حرف های راستی که در منابع مستند گفته شده را بگو. ما فکر می کنیم اگر رفتارهایی که چه به اقتضای مستند نبودن و چه به اقتضای موهن بودن برای دین و مذهب نباید در عزاداری ها باشد را به نسل های دیگر منتقل کنیم و اسم آن را هم میراث فرهنگی بگذاریم و بگوییم باید منتقل شود. ما در میراث فرهنگی هم نیاز به حرکت های اصلاحی داریم.

مازنی با اشاره به تعبیر شهید مطهری مبنی بر اصلاح نگرش مردم نسبت به دین، گفت: امام حسین (ع) می گوید یکی از اعمالی که باید انجام شود اصلاح اعمالی است که به عنوان دین در جامعه انجام می شود. یعنی عالمان و ذاکران تلاش کنند به مطالب مستند دست پیدا کرده و آنها را در قالب بحث های توصیفی بیان کنیم. توقع نسل جدید بیشتر است. البته امسال احساس من این است که به دلیل بعضی رفتارهای بدی که ما در توصیف واقعه عاشورا داشتیم توقعات پایین آمد؛ در حدی که فقط توصیف درست کنیم. در حالی که باید خیلی جلوتر می بودیم. ما الآن باید از تحلیل هم عبور می کردیم. الآن جایی هستیم که از نو باید اصل قیام امام حسین (ع) و فلسفه قیام او را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه وظیفه چهارم ما شناخت ظرفیت ها و بهره برداری صحیح از عاشورا است، تصریح کرد: عاشورا هم خودش یک ظرفیت است و هم رهبر عاشورا در استفاده از ظرفیت ها در بهترین سطح عمل کردند. امام حسین (ع) عاشورایی را برای ما گذاشتند که سرشار از سرمایه سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی است. باید سرمایه اجتماعی عاشورا مورد نظر قرار بگیرد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: فلسفه حج این است که همه با هم عشق به خدا را فریاد بزنند و آنجا جمع شوند تا در جهت حل مشکلات مسلمانان قدم بردارند. این منطق حج است و در حج با عملی که انجام می دهیم می خواهیم از انسان های فداکار برای رشد و تعالی انسانی تقدیر کنیم. یعنی می خواهیم از ابراهیم و هاجر که در جهت شکستن بت ها و تثبیت توحید گام های اساسی برداشتند تقدیر کنیم. ما آنجا جمع می شویم تا بگوییم ما همه می خواهیم از خانه خدا که سرمایه اجتماعی ما است محافظت کنیم. اما این مراسم به ضد خود تبدیل می شود و دلهای آنها هیچ با هم نیست. همه در حج جمع می شوند تا وحدت و انسجام امت اسلام را نشان دهند. اگر حج ما حج واقعی بود سوریه، یمن و مصر ما این وضع را نداشتند.

وی افزود: امام حسین (ع) وقت می بیند حج دارد به ضد خود تبدیل می شود شبانه شهر و دیار خود را ترک کرده و برای حفظ جان خود و مبارزه با بدعت ها قیام می کند و حج را ترک می کند؛ چون می بیند که حج بی خاصیت شده و جماعتش فرادی است و کعبه در سلطه شیاطین است. امام(ع) حقه بازی خطیبان چهارشنبه را به چالش کشید و آنها را رسوا و با خرافات مبارزه کرد؛ با عالمان بی عمل و فخر فروشان به مبارزه پرداخت.

مازنی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران، گفت: ما از سیره اباعبدالله (ع) تبعیت کردیم و وضع موجود را تغییر دادیم و در سال های دفاع مقدس نیز روح تعهد از عاشورا در جامعه ما تنیده شد؛ اما به مرور به خرافات برگشتیم و دوباره دین ابزار توجیه شد. اکثر نوحه سرایان اهل دیانت و تقوا هستند اما اقلیتی محدود فرهنگ اخلاق مدار عاشورا را تهدید می کنند. باید از منبر اهل بیت (علیهم السلام) ندای وحدت و صدای عشق و محبت به گوش برسد.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه اجتماعی عاشورا را برای منافع حزبی مصادره نکنیم، اظهار داشت: همه ایرانیان شیعه و سنی به عاشورا، امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) ارادت دارند و حتی غیر مسلمانان نیز به ارادت دارند. چرا هنرمندان را از دایره ارادتمندان اهل بیت (علیهم السلام) خارج می کنیم؟ ورزشکاران و وررزش دوستان ما حرمت عاشورا را نگه داشتند و نگه خواهند داشت و اگر اتفاقی بیافتد مسئولش کسانی هستند که تهدید می کنند. هنرمندان و ورزشکاران از آن جنسی نیستند که آنها را محکوم به آن می کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: افتخار ما این است که ورزشکاران ما با تمسک به اهل بیت (علیهم السلام) در میدان حاضر می شوند. عاشورا به ما درس اخلاق، ادب و فداکاری داد؛ از این مکتب چتری بسازیم که همه را زیر خود قرار دهد. در عصری که رکود داریم در یک کار رکود نیست و آن مواد مخدر است. ما وقتی می خواهیم جامعه را از ورزش و هنر دور کنیم به مسیر دیگری می رود. بیاییم به دور از همه مسائل سیاسی در این جمع بنا را بر این بگذاریم که باورهای مردم را دستمایه مسائل دنیوی و سیاسی و حزبی نکنیم و آنها را به عنوان یک سرمایه حفظ کنیم؛ اگر می خواهیم دچار فروپاشی اجتماعی نشویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.