مشکلات مالی را همراه همسرتان برطرف کنید

مسائل مالی ممکن است در هر خانواده ای ایجاد مشکل کند. مشکلات مالی در اثر دلایل گوناگونی از جمله خرج کردن بیش از حد یا قطع شدن ناگهانی منبع درآمد ایجاد می شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، زمانی که زن و شوهر مانند هر بگومگوی دیگری بیش از حد در مورد مشکلات مالی با هم صحبت کنند، یعنی هیچ راه حل دیگری نبوده است. ممکن است آنها بحث را متوقف و به اصطلاح آشتی کنند، اما از حل مسئله عاجز می مانند. موضوع هرچه که بود، چه مالی و چه احساساتی، سعی کنید که راه حل کارسازی و مناسبی پیدا کنید. این مهم ترین وظیفه شماست. این کارها را انجام دهید مشکل را حل کنید، سرزنش نکنید خیلی از اوقات زوج ها به جای حل مشکل به سرزنش هم می پردازند: «تو خیلی برای تجهیزات ورزشی ات پول خرج می کنی» یا «اگر آن لباس را نخریده بودی الان مشکل نداشتیم». این کار مفید نیست، حتی اگر درست باشد. بهتر است بگویید: «عزیزم من کمی در مورد مخارج مان نگرانم. باید خریدهایمان را محدود کنیم. می دانم که به آن کتانی جدید ورزشی نیاز داری، اما من هم نمی خواهم قسط هایمان عقب بیفتد. می خواهی در مورد این موضوع صحبت کنیم؟» قراری بگذارید تا در مورد آن مسئله صحبت کنید قرارهای ملاقات در مورد کسب و کار از قبل تنظیم می شوند و افراد برای حضور در آن آماده می شوند. زن و شوهرها نیز باید برای بحث در مورد مسائل مهم چنین رفتار کنند. به یکدیگر گوش دهید و دغدغه های طرف مقابل را به رسمیت بشناسید از آنجایی که مسائل مالی، مسائل حساسی هستند، باید در هنگام بحث طوری رفتار کنید که طرف مقابل جبهه نگیرد. به عنوان مثال، اگر والدین رویا به دلیل ولخرجی همیشه دچار مشکلات مالی بودند، رویا ممکن است نسبت به خرید بی رویه همسرش مهدی حساس و نسبت به مخارج ماهانه شان نگران شود. از طرفی اگر والدین مهدی در خرج کردن محتاط عمل میکردند، ممکن است مهدی حس کند که در زمینه مالی از طرف همسرش هم تحت کنترل است و این گونه است که برای هر دو نفر آزردگی خاطر پیش می آید. راه حلی که برای این موضوع وجود دارد این است که با یکدیگر به نوبت گفتگو کنید، حرف های یکدیگر را بشنوید و سپس آنچه از گفته های طرف مقابل فهمیده اید را مجددا تکرار کنید تا از برداشت صحیح خود مطمئن شوید. نکته مهم این است که هر دو نفر احساس درک متقابل داشته باشند تا بتوانند مشکل را حل کنند. مشکل را حل کنید گاهی اوقات پیش می آید که همسران بدون این که موضوع را حل کنند، بعد از رفع دلخوری از یکدیگر عذرخواهی می‌ کنند و به کارهای دیگرشان می پردازند. فقط عذرخواهی مشکل را حل نمی کند. شما باید برنامه ای برای مشکلات مالی تان تهیه کنید. راه حل های متعادلی پیشنهاد دهید. هم زن و هم شوهر باید نسبت به برنامه ایجاد شده احساس خوبی داشته باشند و در تنگنا قرار نگیرند. هرکدام از آنها باید نقشی در تدوین آن برنامه داشته باشد. هیچ کدام نباید اینطور احساس کند که برای خرج کردن نیاز به کسب اجازه دارد. اگر تنها یکی از زوجین بخواهید مسائل مالی را کنترل کند، زمینه دلخوری طرف مقابل پدید خواهد آمد.

این کارها را انجام ندهید

پنهانی کاری نکنید پنهان کردن مخارج، قبض ها یا تفریحات هیچ فایده ای ندارد. شاید در کوتاه مدت بتوانید با پنهان کاری از توضیح در مورد کم آوردن پول دوری کنید، اما این پنهان کاری در دراز مدت به رابطه شما آسیب زده و مشکلات مالی تان را چندین برابر خواهد کرد.

تصمیم گیری در مورد مخارج را به عهده یک نفر نگذارید مکالمه زیر را در نظر بگیرید: «عزیزم، می تونم یه جفت کفش بخرم؟» «حتما، این اواخر خوب تونستی جلوی خرید کردنت رو بگیری. برو یه کفش بخر.» در اینجا یکی از زوجین مسئولیت مخارج را به عهده گرفته است و دیگری برای خرج کردن پول نیاز به کسب اجازه دارد. مسائل مالی را به عهده یک نفر نگذارید.

از امور مالی به عنوان سلاح استفاده نکنید برای نشان دادن و به رخ کشیدن قدرت‌ تان در خانواده از امور مالی استفاده نکنید. اگر از نحوه برخورد همسرتان با مسائل مالی ناراحت هستید، به جای این که بروید و خرج سنگینی برای خانواده بتراشید و بگویید «به کسی مربوط نیست»، به او بگویید که ناراحت تان کرده است و در موردش صحبت کنید. زمانی را برای صحبت کردن در مورد احساسات تان اختصاص دهید.

از بحث در مورد مشکلات مالی دوری نکنید صبر کردن برای این که خود همسرتان در مورد مشکلات مالی تان آگاهی یابد، فقط نوعی به تعویق انداختن حل مشکلات است. ممکن است او از این که زودتر او را مطلع نکردید عصبانی تر شود.

در کمک گرفتن تردید نکنید گاهی اوقات همسران در حل مشکلات مالی شان عاجز می شوند و نیازمند کمک دیگران هستند. زمانی که نمی توانید مشکلات تان در زمینه خانوادگی یا اقتصادی را حل کنید، بهتر است از یک درمانگر یا مشاور امور خانواده و یا یک حسابدار یا مشاور امور اقتصادی کمک بگیرید.

منبع: پنجره خلاقیت

دیدگاه تان را بنویسید