معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: زیرساخت‌های کشور را برای استقبال از ۲۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۵ آماده می‌کنیم.

جی پلاس، "مسعود سلطانی‌فر" در "آئین آغاز به کار نخستین اجلاس سران گردشگری مجمع گفتگوی همکاری آسیا" اظهار کرد: به عنوان اعضای خانواده گردشگری در آسیا، پس از گذشت ۱۵ سال از شکل گیری مجمع همکاری کشورهای آسیایی، امروز در تبریز گردهم آمده‌ایم تا با پیش قدمی جمهوری اسلامی ایران، فصل جدیدی در حیات این مجمع رقم بزنیم. این فصل جدید همان آغار پایه‌گذاری و آغاز به کار اجلاس وزرای گردشگری ACD برای اولین بار در دوران فعالیت این مجمع است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد پیش از این، پیشگام حوزه فرهنگی مجمع گفتگوی همکاری آسیایی بوده و با تأسیس مرکزی در تهران کمک شایانی به توسعه همکاری‌های فرهنگی و تعمیق تفاهم و همبستگی میان کشورهای آسیایی کرده است.

وی صنعت گردشگری را از مهم‌ترین، بزرگترین و رو به توسعه‌ترین صنایع دانست و خاطرنشان کرد: این صنعت با برخورداری از ماهیت چند بعدی، می‌تواند درآمدزایی، سودآوری اقتصادی و اشتغال آفرینی قابل توجهی در جوامع محلی ایفا کند.

سلطانی‌فر افزود: صنعت گردشگری قادر است به عنوان ابزاری در دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی میان ملت‌ها و اقوام گوناگون عمل کرده و با گسترش تعامل، هم‌زیستی مسالمت آمیز، صلح و ثبات را برای دنیای امروزی که شدیداً از افراطی‌گری و خشونت رنج می‌برد، به ارمغان بیاورد.

وی عنوان کرد: قرار گرفتن صنعت گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های شش گانه مجمع گفتگوی همکاری آسیا از یک سو و ایجاد ساختار و بخش مشخص گردشگری در این مجمع از سوی دیگر، لزوم ایجاد یک ساز و کار جهت توسعه همکاری‌های گردشگری میان کشورهای آسیایی را دوچندان کرده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: باتوجه به اهمیت صنعت گردشگری در دنیای امروزی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کار ابتکاری نسبت به تأسیس و میزبانی از اولین اجلاس وزرای گردشگری ACD اقدام کرد.

وی تأکید کرد: مجع گفتگوی همکاری آسیا از زمان شکل گیری تاکنون، به عنوان مجمعی در جهت توسعه همکاری‌ها بین کشورها نقش آفرینی کرده است و در این راستا به دستاوردهایی خوبی رسیده است که اهم آن ها شامل افزایش تعداد اعضاء از ۱۸ کشور به ۳۲ کشور، معرفی ۲۰ پروژه و محور همکاری میان کشورهای آسیایی در قالب شش اولویت اصلی در زمینه ارتباطات، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت آب، علوم فناوری و ... است، ایجاد احساس هویت مشترک آسیایی بین کشورهای عضو مجمع، برگزاری ۱۴ نشست در سطح وزراء و برگزاری دیگر نشست‌ها و سمینارهای اثر بخش و ... است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: اطمینان دارم کارشناسان در نشست دیروز خود، با بحث و تبادل نظر به موضوعاتی مربوط به توسعه گردشگری در آسیا از جمله چشم انداز آینده گردشگری، نقش گردشگری در توانمندسازی جوامع محلی، چالش‌های زیست محیطی گردشگری، ابزار ها و روش‌های توسعه، بازاریابی گردشگری و ... به نتایج سودمندی دست یافته‌اند.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر خود برنامه‌ریزی کرده است و طبق این برنامه، زیر ساخت‌ها و امکانات خود را برای میزبانی از ۲۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۵ آماده می‌کند.

وی ادامه داد: با برگزاری همایش‌های بین المللی در یک سال آینده همجون این نشست، نشست با نماینده سرمایه گذاران خارجی در بخش گردشگری و همچنین اجلاس جهانی با حضور راهنمایان گردشگری در سال ۲۰۱۷ در تهران بخشی از برنامه دولت تدبیر و امید برای توسعه گردشگری و معطوف کردن نگاه جهانیان به ایران است.

سلطانی‌فر تأکید کرد: یقیناً وزراء و نمایندگان وزراء با مشارکت در موضوعات مهم در راستای توسعه همکاری گردشگری بین ملت‌های آسیایی ایفای نقش می‌کنند و باید بیانیه پایانی این اجلاس به نقطعه عطف در تاریخ تبدیل شود.

وی در پایان از استاندار آذربایجان‌شرقی، شهردار تبریز و دیگر مسئولان که در راستای برگزاری این اجلاس تلاش کردند، قدردانی کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید