طبق نتایج یک تحقیق، داروی دیابت نوع۲ می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

جی پلاس، مطالعات محققان دانشگاه نیوکسل بریتانیا نشان می دهد داروی «متفورمین» که برای بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ تجویز می شود می تواند برای پیشگیری یا تاخیر بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع۱ نیز استفاده شود.

بیماری قلبی علت اصلی بیماری در بیماران دیابتی است و بیش از نیمی از مرگ این گروه از بیماران به همین خاطر است.

متفورمین داروی ارزانی است که با کاهش تولید گلوکز در کبد موجب کاهش سطح قند خون می شود. این دارو می تواند ریسک ابتلا به مشکلات قلبی را نیز در بیماران مبتلا به دیابت نوع۱ کاهش دهد.

جولانتا ویور، عضو ارشد این مطالعه، در این باره می گوید: «تحقیق ما نشاندهنده گامی بزرگ به سوی بهبود گزینه های درمانی برای بیماران دیابتی است که با افزایش ریسک بیماری قلبی-عروقی مواجه هستند.»

یافته های این مطالعه نشان داده است که سلول های بنیادی بیمارانی که متفورمین مصرف می کنند قادر به ترمیم عروق خونی بوده و بر عملکرد سلول های بنیادی عروق خونی بهبود حاصل می شود. بدین ترتیب این بیماران کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی-عروقی خواهند بود.

در این مطالعه، تیم تحقیق گروهی متشکل از ۲۳ نفر در رده سنی ۱۹ تا ۶۴ سال را که مبتلا به دیابت نوع۱ بودند به مدت ۲۳ سال تحت نظر قرار دادند. این افراد دارای هیچ نشانه بیماری قلبی نبودند.

به این بیماران دوز معینی متفورمین، بین یک تا سه قرص در روز، به مدت ۸ هفته داده شد. البته شرکت کنندگان باید مراقب سطح گلوکز خون شان نیز می بودند.

وضعیت این شرکت کنندگان با ۹ شرکت کننده همسن با روند درمان استاندارد انسولین و با ۲۳ فرد سالم بدون ابتلا به دیابت در رده سنی ۲۰ تا ۶۴ سال مقایسه شد.

مطالعه نشان داد تمامی شرکت کنندگان در این مطالعه بعد از مصرف متفورمین شاهد کاهش دوز انسولین شان بودند و هیچ نوع عوارض جانبی جدی ای هم در آنها دیده نشد.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید